h1

Italienska

10 september 2015

Nu säger jag det högt och offentligt. Vi bara måste lära oss italienska! Snabbt! Detta går inte längre. För vilken gång i ordningen vet jag inte är vi återigen i den lilla italienska staden i Umbrien. Människor här tilltalar oss alltmer på italienska och förväntar sig att vi ska förstå. VI helt enkelt borde förstå så mycket som vi varit här. Jo jag förstår en del om människor pratar sakta och upprepar. Men kan inte alls svara mer än enstaka ord. Frustrerande! Nu får det helt enkelt bli skärpning. Förra hösten gick vi italienskakurs hemma i staden vid havet. Vi lärde oss en del, inte minst grammatik, men nu behöver vi ord och rutin. Och att våga prata. Och svara! Det måste bli bättring. Snabbt!

I förrgår kom en ortsbo förbi lägenheten med ett tråg fullt av färska fikon. Så tacksamma vi är att få dem. Men vår ord räcker ju inte. Som tur är hade snälla människor förstått ändå. Jag hade kollat i affären just efter fikon men inte vågat fråga. Och så bara kom han förbi. Han pratar ingen engelska alls. Men när vi möttes igår morse på min promenadtur lyckades jag nästan tacka honom och få honom att förstå att jag gillar fikon och verkligen uppskattade detta. Jag fixade nästan att berätta hur länge till vi stannar här också. Men det räcker inte! Så nu måste vi verkligen fokusera på att lära oss mer italienska. En krass kvinna i affären häromdagen konstaterade att man måste nog stanna här minst tre veckor eller så för att lära sig bättre. Så så får det allt bli. TIlls dess – snälla italienare. Ha tålamod med oss! Hjälp oss genom att ge oss ord. Upprepa när vi behöver rätt uttal! Prata långsamt så att vi kan försöka förstå vad ni säger. Helt obildbara är vi nog inte…. Linda i affären gav oss en lång stund med att förklara halvtimme, mitt i natten, mitt på dagen, höstdagjämning, halva osten. Tack!!

IMG_0505

Kommentera

