h1

Längs våra promenadvägar

14 november 2014

Att röra sig i en annan miljö än den vanliga kan göra att uppmärksamheten ökar. Sällan går jag och tittar aktivt på vad som växer när jag går hemma längs havet. På vår promenadtur ner och upp längs de slingrande vägarna igår såg vi ett helt knippe kryddor, som vi ju normalt inte ser i detta utförande. Rosmarin i mängd är vi vana vid, men här fanns även timjan, som blommade. Två blommande dilltuvor. Och så lavendel lite här och där. Hösten är över oss. Löven gulnar och ligger i drivor.

En blomma jag lärt mig känna igen här är cikoria. För mig var det länge enbart ett namn på kaffesurrogatet man pratade om som kuriosa efter kriget. Här växer den i det mest karga vid sidan av asfalten. Blommornas blåa färg är så magisk. Djupt ljust kornblå. BIlden här gör den inte helt rättvisa. Blommorna sitter liksom inte längst ut på stjälkarna utan lite mer mitt på. Nu när jag lärt känna igen den har jag stött på den även i Sverige, då i liknande miljöer i södra Sverige. Kargt, längs vägar, i grus.

Timjan

Timjan

IMG_1684

Dill

Rosmarin

Rosmarin

IMG_1655

Cikoria

Kommentera

