h1

Försiktigt tillbaka

12 november 2014

Efter ett tämligen långt blogguppehåll tänker jag återuppta bloggandet, åtminstone lite då och då. Om jag har något att tillföra. Eller behöver uttrycka mig om något.

Idag vill jag visa upp finaste Hallandsvantarna som alldeles nyss blev färdiga. Jag har stickat dem med inspiration från ett gammalt stickhäfte, 100 landskapsvantarna från Ica-kuriren, utgiven ca 1981-82. Den fanns kvar i gömmorna hos trollmormor Eva när hon dog. Hon hade stickat ett par vantar ur den, bl a ett par gröna rosiga till mig. Hemma hos mig har den mest legat till sig. Men för några år sedan stickade jag ju Uppsalavanten till en av mina trollungar och nu fick jag sticka ett par Hallandsvantar till en annan person i min närhet, som ju har sina rötter i Halland. Jag har använt mönstret med viss fri inspiration, då orginalmönstret är en barnvante och garntypen inte längre finns helt likvärdig, men tycker nog att jag fått dem minst lika fina. Och om någon vecka kommer de att lämnas till den som ska bära och slita på dem.

För vantar ska användas. Även om inte längre så ofta vågar använda mina gröna, som trollmormor gjort, eftersom de börjar gå sönder och jag inte har kvar så mycket från henne längre. Nå, så är det nu i livet.

Hallandsvante

Kommentera

