h1

Trädgårdsro

10 maj 2014

I vår trädgård, där finner jag ro. Jag gräver, klipper, vattnar och pillar ner lite i jorden här och där. Ibland kommer det upp ett och annat också. En solros, lite väldoftande basilika, kaprifol och faktiskt en kastanj. För några år sedan fixade en av trollungarna med jordgubbsplantor. Idag har dom fått nytt bo i en pallkrage, där det nu är lite mer jord än sand. För vår trädgård är egentligen bara en förklädd sandåker. Det är iallafall tämligen lätt att gräva i sand. Eventuella björkrötter klipps snabbt av med någon fin sekatör. Bättre det än att jag sågar ner varenda gren i husets närhet.

För det är just i detta monotona grävande, klippande, pillande som jag finner den vila jag just nu så väl behöver. Nåja, vila och vila. Lite slitigt är det allt emellanåt. Och om jag bara kunde lära mig att köra iväg med skottkärrorna lagom fullt lastade skulle det klart bli lite enklare… Men vila och ro för en trött själ möts oftast inte bäst med stillasittande och den mer klassiska formen av vila. Även om jag behöver träna på det också. Så igår kväll stupade jag isäng strax efter nio… Så trött vill jag inte vara alltför ofta…

Så vädrets makter har varit mig nådigt idag. Imorgon kommer jag förmodligen att vara lätt leabruten efter allt grävande. Förhoppningsvis har det ändå gett själen lite vila och ro.

IMG_6788

En japansk kerria, buske med fina gula bollar, har fått en ny grop för att förhoppningsvis växa vidare…

Kommentera

