h1

En sökare har nått fram

15 april 2014

Sorg och glädje följs åt. Inte minst genom musiken. Pärlbandet av musik som följt mig genom åren fylls på efterhand. Sånger som från att enbart ha varit ett trevligt inslag i tillvaron får en djupare innebörd.

Så fick jag idag en ny pärla – Esmeraldas bön.

Jag vet inte om du hör mej..
Men ber dej om ett svar.
Jag vet inte om du lyssnar på den bön jag har..
Ja, jag vet jag är för simpel..
Jag ska va utanför.
Men när jag ser din blick så tror jag
ändå att du kanske hör.

Gud, hjälp dom människor som är i nöd.
Visa din kärlek och ge dom ditt stöd.
Finns här i världen, den stund dom finns till.
hjälp du dom glömda.. Jag tror att du vill..

…..

(Ur Disneys Ringaren från Notre Dame, textförfattare Stephen Schwartz)

Att den fanns med på dagens begravning var inget medvetet val, men på något sätt kändes den inte så dum, om än lite oväntad.

En ständig sökare har nått fram. Några, kanske inte så få, har vi varit som fått följa vid sidan om denne solitär. Han har gjort djupa intryck längs sin väg. I mitt liv har han funnits i nästan 35 år. För just mig och min familj är han nära förknippad med trollmormor Eva och tiden för hennes död.  För trollungarna har han mest stått för deras litterära utveckling. Många är de böcker genom åren som kommit i fint inslagna paket, efter att noggrant ha lästs igenom och godkänts. Fast just Disneyböcker har inte tillhört utbudet, annat än i de klassiker som inspirerat, långt innan film.

Ibland blir ett blogginlägg inte det jag tänkte mig från början. Då är det bara att följa med dit det bär. Och för att knyta ihop säcken. Ofta är det genom musikens texter jag berörs av sorgesamma minnen. Men nu får det nog räcka för idag.

Kommentera

