h1

Slappardag

04 januari 2014

Idag har vi, ett åtminstone just jag, haft en redig slappardag. Sov länge, pyjamasläge framåt lunchtid, melodikryss, soffhäng framför film – Förnuft & Känsla, med sticke i händerna. En och annan kaffekopp har tömts. Länge sedan jag tillät mig en så totalslappardag. Inte så att jag inte har något att göra, för det finns ett och annat måste i gömmorna som borde hanteras. Men idag tror jag bestämt att jag gjort bäst i att bara vara.

Lite nytta har jag visserligen gjort, som att rensa mailboxen (ganska, eller snarare oerhört många oöppnade mail, dock mest reklam och kopior), hitta en borttappad vävsedel jag letat länge efter, vikt ett och annat lakan resp nystruken duk, bara lite allmänplocka iordning efter jul&nyår. Nu pågår matlagning – men det är ugnen som gör mesta jobbet. Revbensspjäll och potatisgratäng.

Trollpappan och yngste sonen har dock inte haft det lika slappt idag, med jobb, matshopping och studier i lagom blandning. De har nog haft andra slappardagar, det är bara lite ojämn fördelning över tid. Idag var det helt enkelt min tur. Nya tag imorgon.

Och nu ikväll blev det trollungens filmval, typ tömma hjärnan efter väl utfört plugg – Avatar. Jag hade ingen aning om vad den handlar om men det funkar nog bra att sticka vante till. Helt enkelt fortsätta slappardagen tills den går i mål framåt natten. Göra nytta och vara mer aktiv får helt enkelt vänta till en annan dag. Det kommer säkert andra dagar också när jag kan och måste ta tag i några måsten som hopat sig, men det får bli väl. Livet här och nu!

Kommentera

