h1

Adventsfönster

03 december 2013

Idag har jag ägnat en (liten) del av min arbetstid åt att tvätta fönster. Det fönster jag tittar ut igenom om jag ska se igenom när jag sitter vid mitt skrivbord och inte stirrar stint in i dataskärmen. Som när jag pratar i telefon. Eller bara behöver röra på huvudet. Eller är på väg till eller ifrån mitt skrivbord. Nedanför mitt fönster finns parkeringsplatser och vändplatser för taxi och färdtjänstfordon. Dessutom är även mitt arbetsrum beläget inte alltför långt från västerhav. Så nu var det inte helt enkelt att se igenom fönstret längre. Det förekom visst fönstertvätt på vår arbetsplats tidigare i år. Men på något sett blev visst tre fönster över. Just de i vår lilla korridor. På något sätt har de försvunnit i upphandlingen eftersom de ligger i en korridor mellan två andra huskomplex. Visserligen lär fönstren en trappa upp vara tvättade men de hör till en annan huvudman. Så just våra fönster har inte mött en fönstertvättare på en något längre tid. Så nu när det var dags att adventspimpa tog vi saken i egna händer och tvättade själva våra fönster. Utan upphandling. Med eget fönstertvättmedel eftersom kommunen tydligen inte tillhandahåller sådant av någon outgrundlig anledning. Fint blev det. Adventsstjärnan lyser så grant! Speglar sig i det rena fönstret. Men trasan jag använde – den undrar jag om den någonsin kommer att gå att få ren igen…

Visserligen är fönster en tämligen världslig sak men det handlar ju trots allt om en inte helt försumbar del av min visuella arbetsmiljö. Det går helt enkelt inte att komma ifrån.

Och nu ser vi fram emot att få se om just våra fönster ingår i nästa omgångs (intern)upphandling av fönstertvätt. Men tills dess – njuter jag av mitt nytvättade fönster och min finaste adventsstjärna. Till och med mina fönsterträd såg genast lite piggare ut! Trots att de var nära uttorkningsdöden igår….

1455037_10201849133203027_509075656_n

Kommentera

