h1

Återhämtning

10 november 2013

Årets semester har tillbringats till stor del i den lilla medeltida staden i Umbrien. Återhämtning står på agendan. Vi promenerar mycket, men kanske inte så mycket som jag tänkt eftersom jag har en fot som inte är helt samarbetsvillig. Tålamod! Läsa, sticka och bara-vara får ta tid. Min italienska är fortfarande tämligen obefintlig, men jag försöker ta in ord för ord. Gymnasielatinet gör också viss nytta  för att förstå åtminstone sammanhang. Jag lyckas iallafall få tag på det jag önskar, som cappucino, gelati, prosecco eller aqua gazzata. På morgonen är det buongjorno som gäller, följt av buona sera framåt kvällen för att bli buona notte om vi är ute sent. I affären kan vi behöva en busta piccolo för att bära hem vår mat. Långsamt tar vi oss framåt. Italienarna här framhärdar och pratar glatt på tills vi förstår. Nu när semestern tar slut gäller buon viaggio och arrivederci. Och jag har tagit reda på hur man gör Torta della Nonna! Ha! Hem och testa.

Snart bär det av hemåt till vardagen igen. Vanliga rutiner, det välkända, högre tempo. Men några timmar till är vi fortfarande kvar i semestermood. Den viktiga återhämtningen, som behövs för att vi ska må väl. Orka med stress och måsten så att det inte tar överhanden. Samtidigt behöver jag påminna mig om att hämta tillbaka bara-vara-känslan även i vardagen. Att bara gå runt och strosa. Ta in omvärlden runt omkring mig. Tillåta mig själv att bara sitta ner en stund med fötterna högt, en bok, dator eller ett sticke i knät och kanske en kaffemugg till hands. Och kanske passa på att lära mig lite mer italienska till nästa gång?

Allra viktigast – återhämtning är livsviktigt! Även om vi inte alltid kan åka till Italien för återhämtning. Men det har gett återhämtningen extra fart och krydda.

image

IMG_6185

1391884_10201665559053788_449259715_n

2 kommentarer

  1. ”Italia pulchra est. Natura italia nos delectat.” Kommer Du ihåg?


  2. Fast det ska ju vara: ”Natura Italiae …”



Kommentera

