h1

Åsiktsfrihet?

19 oktober 2013

VI pratar så stort och vackert om mångfald och alla människors rätt att ha en åsikt. Men någonstans på vägen verkar det haka upp sig i den politiska korrektheten. För själva förutsättningen i mångfald och åsiktsfrihet måste det väl finnas en tolerans för att människor får vara olika, ha olika åsikter eller olika tro? En naturlig följd av detta borde ju innebära att vi inte heller förringar eller klankar ner på andra som tycker annorlunda än jag.

Vi tror att vi är så frigjorda och moderna. Att samhället blivit öppnare och tolerantare. Men ibland undrar jag om det inte blivit precis tvärtom. Eller bara klätt sig i annan kostym. Vad som är politiskt korrekt och vilka åsikter som är de (enda!) rätta. Proffstyckare sätter sig till doms över andra som inte tycker precis det ”rätta”.

Är det så farligt att våga säga vad vi tycker och tror på utan att för den skull i nästa andetag drämma till på de som tycker annat? Kan vi inte våga leva i ett samhälle där det är verkligen får råda åsiktsfrihet? Varför blir så många så kränkta om alla andra inte tänker precis som jag? Kan vi inte istället försöka mötas i en nyfikenhet eller åtminstone tolerans för olikheter? Att den dynamik som finns i olikheter rentav kan ge ökat djup i tillvaron.

För jag tror att just denna dynamik leder till konstruktiv utveckling. Kanske rentav fred? Fast jag inser ju att det är oerhört stort och förmätet att tänka så. Men handlar inte många konflikter om att människor vill olika, tycker olika, anser sig har rätt på andras bekostnad?

Om vi verkligen står för och menar att alla människor har rätt att ha sin åsikt måste vi våga acceptera att alla inte tycker som jag eller som den stora massan. Även om en del åsikter inte anses politiskt korrekta. I ett demokratiskt samhälle kommer ändå majoritetens åsikter styra. Eller är vi så rädda för andra åsikter att de inte ens får finnas, att de ska tystas ner? Att de ska anammas av allt fler och till slut ta över? Men behöver verkligen etablissemanget vara så rädd för olikheterna? Tror man inte på att de egna åsikterna, de politiskt korrekta, är så starka och goda att de kan behålla majoriteten?

Jag inser ju att jag tangerar åsiktsfriheten när jag tycker att andra inte ska klanka ner på de som anses tycka ”fel”. Det ligger ju i det hela att jag inte ska ha åsikter om andra. Men skulle inte en kompromiss kunna vara att vi var och en vågar stå för det vi tycker, men inte lägga fokus på att andras åsikter är felaktiga? Balansgång på slak lina och lite motsägelsefullt – det inser jag. Men om vi verkligen tror på mångfald och att alla människor har rätt till sina åsikter måste vi hitta ett sätt att leva sida vid sida.

Yttrandefrihet – rätten att ha en åsikt och uttala den – anses ofta central i en demokrati. FN:s deklaration om mänskliga rättigheter tar upp rätten om tankefrihet, religionsfrihet, åsiktsfrihet, yttrandefrihet. Många vackra ord är det…

Kan vi inte försöka att leva efter detta även i vår vardagsverklighet – att ALLA har rätt att ha en åsikt, ÄVEN om den åsikten inte överensstämmer med min åsikt eller det som anses politiskt korrekt?

Inte kan det väl vara så farligt – egentligen?

Kommentera

