h1

Uppför berg

22 september 2013

Idag har jag gjort något som jag påbörjat lite förut men inte slutfört. Vid piazzan utanför den ena av stadens portar finns en skylt med texten Monte Petrarvelle. En liten smal gata slingrar sig uppför och inte nerför som annars är det vanligaste runt denna lilla medeltidsstad, som ju är byggd på bergstoppen. Men inte riktigt. Väster om staden fortsätter det uppför en bergskam. Så en förmiddag tar jag mig för att anta utmaningen. Vart går denna väg? Och hur långt kan man se då? Tidigare har jag gått en liten bit men strax vänt neråt igen.

Så jag ger mig av. Trollpappan avstår. Gillar inte höjder. Att tillbringa semester i en medeltida stad är utmaning nog. Skönt att stadsmuren finns. Han får hålla tillgodo med bilder.

Uppför, uppför och uppför. Vägen är smal, cementerad och räfflad. Snart kan jag se den gamla stadkärnan nedanför mig. Efter ett tag planar vägen av något. Vanlig om en mer vitaktig smal grusväg. På båda sidor breder dalarna ut sig. Trasimenosjön i hela sin prakt. Glest med olivträd. En och annan gård. Vyer jag tidigare sett nerifrån kan jag nu betrakta ur ett helt annat perspektiv. Fortfarande går det dock uppför. Brantare, grusigare, mer buskage. En och annan vandrare möter jag. Och några cyklister trampar långsamt, långsamt om mig. När husen tagit slut och nästa backe tornar upp sig dyker en liten installation upp. En stol, en ram och ett litet tegelbygge med fönster och färska växter. När jag tror att jag kommit upp längst fortsätter så vägen ännu mer uppåt in i en skog. Det går ju inte att ge upp när jag nog är så nära, så jag fortsätter. Så börjar vägen ge sig neråt. Nu med skog och sly på varje sida. Envis är jag ju så jag fortsätter en stund till. Mer vackra vyer västerut men den lilla medeltida staden är nu gömd bakom bergskammen som vridit av.

Jag vänder neråt igen. Möts åter av nästan gränslösa vyer. Inte vet jag om jag hade hittat något speciell utsiktplats om jag fortsatt. Det räckte gott så här. Jag har varit upp på Monte Petrarvella!

IMG_6103

IMG_6100

IMG_6049

IMG_6060

IMG_6062

IMG_6074

IMG_6085

IMG_6055
IMG_6097

 

 

One comment

  1. […] kvar, är att fortsätta upp längs bergkammen, där denna lilla staden är belägen i ena änden. Upp på Monte Petrarvella. Jag har skrivit om det tidigare och lagt en del bilder, så kolla gärna… Idag gav jag mig på det igen, men vet nu att det tar mer tid än en vanlig morgonpromenad. Så […]



Kommentera

