h1

Bröllop&begravning eller en svart svan?

08 september 2013

Snabb koll i TV-guiden i går morse visade att det fanns (åtminstone) två filmalternativ för kvällen. Fyra bröllop och en begravning eller Black Swan? Feel good (? viss sälta dock) eller psykedeliskt drama?

Efter att ha vägt fram och tillbaka vann dock det första alternativet. Jag har visserligen sett denna film mer än en gång förut, men gör det gärna igen. Mycket igenkänning inte minst i humor. Helt okej. En film som det går att bara flyta med i.  Att som igår se denna film helt och hållet från början till slut är inte så vanligt för mig. Ofta är det annat som splittrar upp, vilket ju givetvis påverkar helhetsintrycket.

Filmen innehåller en av mina favoritscener. Begravningen, med en av de mest magnifika kärleksförklaringarna. Dikten Funeral blues av W H Auden. Svärta att sammanhanget är just en begravning. Jag tror att det tagit mig ett par tittar av denna film innan jag helt och fullt tagit det till mig.

……Han var mitt norr, mitt söder, mitt väst och öst,
min arbetsvecka och min söndagströst,
min dag, min afton, mitt tal, min sång;……..

Så sorgesamt. Men ändå så mycket kärlekslycka. Och slutet är ett riktigt glassigt feel-good-slut.

Den film jag valde bort – Black Swan – är ju överfull av svärta. Jag har sett den tidigare tillsammans med yngste trollungen. Starkt. Just ikväll fick den stå över. Jag kommer nog att se den igen. Vid ett annat tillfälle. Men inte nu. Den innehåller ingenting av feel-good. Mer än de svaga antydningar från dansande trollunge om prestationsångest. Att leva sin dröm – ja, men det finns ett yttersta pris, när drömmen blir för dyr. Att få dela tankar med sina trollungar är viktigt. Även om det som är svårt och kan kosta på. Balansgång på slak lina. Den svarta svanen.

Nu får vi se vad jag ska toppa med för film ikväll. Jag har lite att sticka på så då är film perfekt. Eller så får jag fixa till mitt inte så stora strykberg. Eller bara vara…

Kommentera

