h1

Glasögonkaos

20 augusti 2013

Upptäcker att mina arbetsglasögon, så kallade terminalglas, funkar bra när jag sitter vid min bärbara dator. Kul. Egentligen är de tänkta att ha på 70-80 cm avstånd, dvs ”normalt” dataskärmsavstånd. På så långt avstånd funkar de inte. Snart har jag jobbdatorskärmen i knät. Inte helt praktiskt eftersom vi fick rätt så stora datorskärmar förra året av något för mig inte helt klart arbetsmiljöskäl. Men efter viss ommöblering på skrivbordet på jobbet funkar det någorlunda även om det finns en rätt så stor oanvändbar yta numera bakom datorskärmen. Kanske kan placera någon krukväxt där eller så? Men här hemma vid min bärbara dator, där läsavståndet bara är 40 cm blir det så bra så. Behöver nästa inte kisa eller gissa alls. Däremot har jag börjat inse att mina finaste dyra progressiva glasögon, som fortfarande funkar bra på avstånd, nu inte räcker till i alla lägen när jag behöver läsa eller läsa vid en dataskärm utan att allt bara suddar eller jag får slita runt med ögon&hals för att få till det. Är det så här det är att bli äldre? Är det meningen att jag ska försörja stadens optiker alldeles själv? Visst – om jag tar av mig glasögonen helt och tittar med bara ett öga och riktigt riktigt nära – då kan det funka. Men det blir svårare att skriva då. Händerna får liksom inte riktigt plats….

Så här måste jag försöka fatta några vettiga beslut. Skaffa nya läsglasögon. Flaskbottnade till en förhoppningsvis rimlig kostnad. Litet synfält, tunga – väger bly, är andra parametrar att väga in. Eller slå på stort och skaffa mig ytterligare ett par glasögon anpassade till att funka vid datorskärm. Eller bok. Snygga, högbrytande, lätta, nätta, läckra. Men så dyra så de egentligen borde förvaras inlåsta och inte på min näsa… Eller så får jag inse att läsa bok eller sitta vid datorskärm är antingen så slitigt att jag oftast ger upp eller så får jag helt enkelt sluta med sådana kulturella, sociala eller kommunikativa uttryck…

 

Kommentera

