h1

Städ-dax

07 augusti 2013

Det blir lätt så att viktiga papper och andra papper hamnar i en hög i bokhyllan hos mig när ekorrhjulet snurrar lite fort. Allt sånt som kan vara bra att ha, dvs ska sparas, sånt som behöver kollas upp – sen, sånt jag vill komma ihåg, studiepapper som jag inte behöver just nu, minnen som jag vill spara …. I perioder när jag är mer i fas med mig själv sker grovsorteringen genast, åtminstone i några mer genomtänkta högar. Men ibland växer det osorterade till gigantiska höjder. Så behöver jag helt plötsligt just det där viktigaste pappret. Det som jag tror att jag bara lagt alldeles överst bland det allra viktigaste. Det som jag ska fixa med alldeles strax. Pyttsan!

Nu var det dax. Hög tid. Högen behövde angripas. Ett viktigt papper inför höstterminen måste iväg. Men var la jag det någonstans? Och var ligger det nu när jag måste ha det? Det var ju inte särskilt länge sedan jag hade det. Bara under de veckor trollungarna ramlat in och ut här hemma…..

Så idag har jag sorterat och städat. Visserligen hittade jag det viktiga pappret rätt så fort, men när jag väl kom igång var det lika bra att fortsätta. Matsalsbordet är nu täckt av viktiga högar. Intressant! Ska sparas! Sånt som är på G! Bra att ha! Pågående studier! Avslutade studier! CV-underlag! Aktuellt om yngste trollungens nuvarande skolgång är redan insatt i pärm.

Och så har jag slängt ett och annat. Tomma mobiltelefonlådor. Kvitton som upphört att vara aktuella för länge sedan. Reklambroschyrer som sett bättre dagar. Papper som inte var så intressanta när allt kom till kritan.

Kvar blir en hög att läsa. Inser att jag behöver ha semester lite fler dagar än så här eller hitta en bra rutin för att läsa undan allt eftersom. Intressanta artiklar. Spännande intervjuer. Viktiga artiklar. Inspiration till blogginlägg. Inte självklart att sortera in i hög om studier, sjukdom eller så. Bara bra att ha för att läsa en annan dag. Men när blir det en annan dag? Är det kanske en annan dag nu? Fast jag får nog försöka hitta ett system även för detta annars har jag raskt börjat på nästa års hög…

Kommentera

