h1

Klassiskt? Allmänbildning?

04 maj 2013

Sitter och löser melodikrysset tillsammans med trollpappan. Som vanligt dyker frågan upp om vad som är nördig uddakkunskap och vad som är allmänbildning? När blir musik klassisk? Kan det som är klassiskt för den ene vara nördigt för den andre? Vem avgör och definierar? Är det god allmänbildning att känna igen Bröderna, bröderna, bröderna Cartwright? Men om man kan Jolly bob eller Tre gringos? Eller kanske ännu värre – Hej, hej Monika eller om var någon köpt sin tröja? Ett sätt att definiera kan ju vara att det som fanns innan jag föddes OCH överlevt till idag skulle kunna betraktas som klassiskt? Men om det nu är för mycket ”knätofs”? Blir det klassiskt ändå?

Samma diskussion kan ju föras kring litteratur. Räcker det att en bok är gammal för att definieras som en klassiker?

Och ytterligare en dimension, oavsett kulturuttryck – är klassiker alltid bra? Själv försökte jag läsa Boken om San Michele men gav till slut upp. Klyschorna haglade. För att inte tala om självgodheten. Spelar ingen roll att den benämns som klassiker och lär vara 1900-talets mest spridda svenska bok enligt Wikipedia.

Nu har vi iallafall lyckats lösa det mesta av dagens melodikryss – delvis tack vare viss nördigenkänning. Så det så!

Klassiker? Allmänbildning? Användbart? Till nöje? Kultur! Gott så!

Löst och klart! Med gemensam nördkunskap? Eller kan Siw Malmqvist räknas till klassiker?

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: