h1

Lite mera arbetsterapi

28 april 2013

AT-forum gav inte bara bekräftelse och mängdeffekt. Egentligen handlar det om inspiration och uppdatering. Vad är på gång inom yrket? Aktuell forskning, aktuella projekt. För min del blir det ju också direkt inspiration till framtida uppsatsskrivande och möjliga forskningsprojekt. Allt från idéer till möjliga studiedesigner till klarhet i vad jag INTE vill göra. Om att kort, kort redovisa sitt arbete så att det blir både tydligt och intressant för den som lyssnar. Om hur olika forskningsprojekt berör varandra. I år handlade det mycket om vardagsteknologi – all de tekniska prylar vi alla har runt oss hela tiden. TV-dosor, bank-dosor, SMS-biljetter, kösystem, automatiska telefonpratare (när jag ska lägga in tillfälligt hälsningsmeddelande på min mobil kräver det minst 5 led innan jag är färdig och minst lika många när jag ska radera det….), kaffebryggare, tvättmaskiner, biljettautomater, mikrovågsugnar. För att inte tala om telefoni och internetkommunikation. Sedan har vi ju alla anpassade produkter som bl a vi arbetsterapeuter lyfter fram, som sakletare, elrullstolar, tidshjälpmedel, medicinpåminnare…. Allt detta har vi att förhålla oss till. Varje dag. Hela tiden. Inte alltid så enkelt.

Och hur ska vi förhålla oss till detta som arbetsterapeuter? Kan vi underlätta? Hur gör vi med det vi tillför?

För detta är inte (längre?) bara någon liten försumbar lyxdel av tillvaron utan något vi, var och en, berörs av varje dag. Som behövs för att få vardagen att funka.

Många tankar blev det. Inte alls bara nattsvart och ”det var bättre förr” utan snarare att detta är fenomen som vi faktiskt har att förhålla oss till. Det gäller bara att veta hur!

IMG_0217

IMG_0219

IMG_0218

Bara ett litet av den vardagsteknologi jag använder i stort sett varje dag…

Kommentera

