h1

Väva

02 mars 2013

För drygt tjugo år och tre trollugnar sedan fick jag en vävstol. När jag fyllde trettio år.  I ett antal år stod den uppmonterad och jag hann väva lite. Men jag hann inte väva så alls mycket. Livet och tillvaron tog sitt. Nu har vävstolen legat nermonterad i ett källarförråd i tio år. Tills i eftermiddags. Då fick den komma fram igen. Nu står den uppställd på övervåningen i vårt hus. Färdig för att en ny väv ska kunna dras på. Handdukar, dukar, plädar. Vad det ska bli vet jag inte riktigt. Det blir väl. Nu står den iallafall uppe och tar plats. Vacker, mäktig, Lite skrämmande enligt trollungen som är hemma denna helg.

Att väva är rogivande. Stimulerande. En vila för själ och hjärna. Dessutom kan det växa fram fina föremål att använda. Dunk. Dunk. Dunk…

Nu återstår att bestämma vad jag ska väva först. Sedan måste jag fixa iordning. Varpa, Dra på. Solva. Knyta fram. Väva.

Men tills dess är det en liten stund kvar. Och en hel del att göra & fixa…

IMG_4852

 

Stommen är monterad och uppställd. Diverse lösa delar åerstår. Som lattor, solvkäppar och trampor. Vävsked. Och så en solvad väv förstås… Men det kommer. Ikväll fick det vara nog så här…

Kommentera

