h1

Les Mis…

05 februari 2013

Så har vi nu sett Les Miserables i filmversion. Alldeles betagen är jag. Tårarna rann mot slutet och jag brukar vara rätt så hårdhudad. Djupt in i min själ blev jag berörd. Vacker, smutsig, mäktig, sorgesam, magisk, rentav vidrig bitvis.

Les Miserables. Samhällets olycksbarn. Berättelsen om utanförskap. Om livsvillkor som ärvs. Om viljan att göra gott. Om viljan att lyda lagar. Om strävan att ta sig upp ur det förutbestämda, det givna. Om inre konflikt. Om att släppa taget. Om kampen på barrikaderna. Om förbehållslös kärlek.

Historien skrevs av Victor Hugo i mitten av 18oo-talet. Många är de filmatiseringar som gjorts. För trettio år sedan blev det till en musikal. I omarbetad version har denna musikal spelats i London sedan 1985. Senast i Sverige förra säsongen i Malmö. Nu kom så filmen som baserats på musikalen.

Många perspektiv. Ordet. Musiken. Den levande teatern. Filmen. Olika kulturyttringar men samma källa. Varje form har sin finess. Tillsammans ger de ett djup. Visst står varje uttryck på sina egna ben. Men för mig så berikar de varandra.

Så jag gråter till Cosettes molnslott. Fantines tröstlösa dröm. Eponines olyckliga kärlek. Gatsmarte Gavroche, ända in i döden. Xaviers vånda. Jean Valjeans långa livsvandring. Ända fram till styrkan i

Do you hear the people sing?
Singing the song of angry men?
It is the music of a people
Who will not be slaves again!
When the beating of your heart
Echoes the beating of the drums
 
There is a life about to start
When tomorrow comes!
 

Ja, det har nog blivit en av mina favoritmusikaler. Jag ser fram emot att få uppleva den igen. Och även om filmversionen var mäktig så räcker inte det. Den levande teatern, men också ordet behövs. Som en röd tråd genom historien rinner så musiken. Vacker, känslofull, sorglig, hjärtskärande, spröd, mäktig.

Les Miserables.

 

 

Kommentera

