h1

Föräldraskap för ugglor och andra

14 januari 2013

Ett TV-program vi gärna ser är Så mycket bättre. Förra säsongen blev jag alldeles betagen i Lalehs versioner och tolkningar. Så inför denna säsong hade vi vissa förväntningar. Det kunde ju bli bra, även om Lalehs musik har en speciell plats hos mig.

En av mina sedan länge favoriter är Magnus Uggla. Trallvänlig, uppkäftig och rakt på. Lättlyssnad, men kan också ge lite av det salt vi så väl behöver. För många år sedan köpte vi en dubbel-CD med Ugglas bästa. Den spelades sönder i vår röda VW-buss, under semesterresor och andra långkörningar. Något vi kunde dela, trollungarna och vi. Även om det inte är självklart att Uggla hör till det som trollpappan lyssnar frivilligt på. Men genom åren sker en viss tillvänjning.

Så satte vi oss framför TVn en söndagkväll för att titta ikapp lördagens program. Olle Ljungströms dag. Magnus Uggla framför sin tolkning. Rakt på. Tårarna rann på oss båda. Det skar rakt in i hjärtat.

Just en sådan förälder vill jag vara. En sån som mina trollungar kan säga om att jag försökt att intressera mig för deras värld. Även om jag inte alltid kan förstå. Och så mycket nytt jag lär mig samtidigt. Sånt som jag aldrig kanske ens kommit på tanken att lära mig om inte våra trollungar fanns. Men att vara förälder är en utmaning. Och i Magnus Ugglas version av Jag och min far finns känslan, längtan, smärtan, viljan…

Länk till Jag och min far med Magnus Uggla

Och om nu någon tycker att detta  blogginlägg är inaktuellt så kan jag bara säga att det tog ett tag till det kunde skrivas. Ibland bara behöver något få ligga till sig lite… Men tolkningen är fortfarande så bra så att det gör ont i mig.

Kommentera

