h1

Gott nytt år – 2013!

31 december 2012

Så står vi då på tröskeln till nästa år – 2013! Året som strax passerat är nu dax att plocka ihop.

Om 2011 var ett år av händelser, så har nog 2012 fortsatt i samma anda, om än inte identiskt. Från att under ett år varit en ”normalstor” tonårsfamilj här hemma är vi nu oftast bara två personer här hemma, trollpappan och så jag. Ännu en trollunge har satt på sig den vita studentmössan, packat ihop sina grejor och farit till lärdomsstaden Uppsala. Samtidigt har också vår yngste trollunge gett sig ut för att leva sin dröm och pröva sina vingar. Dansgymnasium i Lund lockade. Rent tekniskt har han inte flyttat. Men han är inte hemma här så ofta och då mest för att sova. Han har inte ens längre med sig tvätten hem utan kom snart på att han slapp släpa så mycket om han tvättade själv där han bor. Och vi har successivt fått något större insikt i ännu en för oss främmande värld. Dansens.

Omställning kräver nyordning. Istället för att bara sitta här och titta på alla tomrum som de unga lämnat efter sig har vi nu påbörjat en omdisponering för två personer av vårt hus, med plats för hemvändande unga vuxna lite då och då.

Livets ändlighet har vi även under detta år fått erfara, då trollbarnens farfar slutade sitt 90-åriga liv i början av hösten. Nu har vi inga biologiska föräldrar kvar alls. Också en fas i livet.

Förutom en hel del fantastiska kulturupplevelser under året har vi också gjort en resa. Återigen Italien,, mest Panicale, nu tillsammans med goda vänner. En vecka av återhämtning.

På det personliga planet har jag börjat sticka allt mer igen. Tanken är att också vävstolen ska komma fram här efter jul. Inte så att detta ska bli en hantverksblogg, men jag trivs med att använda mina händer på det sätt jag kan. Samtidigt har jag också fortsatt mina studier mot nya mål. Det lite monotona i sticke och vävning, liksom vid en trädgårdsarbete, är utmärkt som motvikt mot det tankearbete som kommer att behövas.

Och växthuset står så grant i trädgården. Med plats för två att slå sig ner en stund för reflektion. Även om där råder vintervila just nu. För att åter vakna upp under våren 2013!

Så med önskan till alla mina vänner – om ett

Gott nytt år – 2013

IMG_3974

Panicale, en liten stad, uppe på en bergskam i Umbrien.

IMG_4054

Ett olivträd, något äldre än det jag har hemma i vår trädgård… Det har nog fått uppleva ett inte föraktligt antal årsskiften…

Kommentera

