h1

God Jul

23 december 2012

Här kommer så en julhälsning från oss i Trollfamiljen. Jullugnet börjar lägga sig. Det mesta som vi tänkt fixa före jul är någorlunda fixat. Resten får bli sen – det blir väl. Granen är klädd sedan igår kväll. Ovanför soffan hänger en änglakör, i år utökad med en ängel i en grön glaskula från Assissi. Världen utanför är täckt av ett mjukt lager vitt.  Julskinkan är avsmakad. Den glutenfria julkusen blev perfekt! Jo, de vanliga julkusarna blev också lyckade. Och nej, vi har inte avsmakat dem genom att bita av ett hörn av varje sorts julkuse, utan vi fikade med lussebullar gjorda på samma deg tidigare idag. Även Jansson har vi ätit av. Sedan ett par år tillbaka äter vi Jansson kvällen före jul eftersom vi ofta glömde honom i ugnen på julafton och han liksom aldrig blev uppäten.

Alla som kommer att fira just julafton hos oss i år är här. Trots snöoväder på västkusten gick tågen utmärkt från Bohuslän ner längs västerhavet med en av trollungarna och hennes sambo tidigare ikväll. För en av trollungarna är det premiär i år att inte fira julen hemma med oss utan med sin sambo och hennes familj. Lite tomt är det allt, men det är ju det livet går ut på. Att ungarna ska bli flygfärdiga och ge sig ut ur boet. Även trollungar, inte bara fågelungar. Vi träffar dom och får krama om dom vid trettonhelgen istället. Och det finns mobil&Skype, typ.

Största delen av familjen sitter nu uppradade framför TVn för att kolla Grinchen enligt gammal tradition. Jag måste erkänna att just jag inte haft koll på denna tradition eftersom jag oftast haft så mycket kvar att fixa av jul så här dags att jag hållit på med annat, men alla andra hävdar att de alltid gjort så. Nu har jag koll på Grinch så här lite på avstånd, helt okej det med.

Nu har vi två dagar av julfirande framför oss. Julstämning och julefrid börjar lägga sig. På annandagen är det så dags för vårt västkustska annandagskalas, i år hos oss. Men innan dess ska jag hinna umgås med min familj, äta lite god mat och någon chokladtryffel, dricka glögg, uppleva en av julaftonens höjdpunkter – julspelet i Hertings kyrka, läsa någon bok, se på någon trivsam film, sticka lite.

Och mitt i allt detta vill jag så här önska er alla en riktigt fin jul!

IMG_4767

 

Trollfamiljens julgran 2012

 

IMG_4750

 

Idag är det ju inte bara dan före Dopparedan, utan även fjärde söndagen i advent – Marias söndag

Kommentera

