h1

Baka utan gluten

19 december 2012

Några av de vanligaste sökorden som människor använt och som gjort att de hamnat på min blogg är olika kombinationer av glutenfritt bröd. Glutenfritt vörtbröd, klenäter eller strassburgare. Och jag förstår så väl. För det är lätt att bli desperat och börja jaga glutenfria recept när någon i familjen behöver äta glutenfri mat. Lite går ju att köpa färdigt. Oftast i frysdisken. Det har blivit oerhört mycket bättre genom åren. Under våra 27 års erfarenhet av glutenfritt har det hänt mycket. Men om man som vi bakat mycket hemma, inte minst till jul, så har enda möjligheten till likvärdig mat till alla varit att baka själv. Och då har det gällt att hitta bra recept att utgå ifrån. Sedan är det ju så att det glutenfria baket liksom lever sitt eget liv ändå. Hur duktig, erfaren eller bra recept jag än har. Bara att gilla läget. Det blir helt enkelt inte alltid som man tänkt sig. Istället blir det ibland värre än dålig ugnspannkaka. Och då börjar jakten igen. Efter det ultimata receptet. Så att jag kan bjuda på det där suveränt goda brödet som smakar precis som alla andras bröd. Eller egentligen ännu bättre… Här är internet och alla bloggar en gåva. Bara att använda. Så utifrån det ska jag försöka bli bättre på att även lägga ut recept som har en rimlig chans att lyckas. Som jag testat på riktigt. Inte bara skriva om det glutenfria jag bakat.

Jo, vörtbröden blev lika vackra och enligt trollungarna, goda som förra året. Ett alldeles vanligt vörtbrödsrecept från åtminstone 80-talets början. Hämtat från AlltomMat eller så. Ett litet fel smög sig in förra året, men här kommer det igen, med rättelse.

Glutenfritt vörtbröd – igen!

  • 50 gr smör
  • 5 dl porter el julmust (beroende på hur känslig för gluten man är)
  • 0,5 dlmörk sirap
  • 1 msk salt
  • 1,5 dlrussin¨
  • 2,5 krm nejlikor
  • 1 msk ingefära
  • 1 pkt jäst
  • 400 gr havremjöl (provena)
  • Resten basmix, ljus (mixwell) inte för mycket bara, lite kladdigt är bra, men det ska gå att rulla/forma bröden.

Strassburgare bakar jag också, men där behövs ett specialrecept, annars blir det inte roligt alls. Klenäter däremot lyckas INTE. Jag försökte ett antal år men det fanns inte ens någon likhet med de klenäter jag bakar till familjens övriga medlemmar. Saffransbullarna är jag helt enkelt inte nöjd med än. Men jag ska göra nytt försök till helgen. Saffranskaka funkar däremot galant. Pepparkakorna blir goda och godkända, men helt vidriga att baka. I år gjorde jag glutenfria vaniljhorn enligt vårt klassiska vaniljhornsrecept. Gick faktiskt riktigt bra, men jag fick öka mängden GF mix istället för mjöl avsevärt. Fruktkaka har trollpappan alltid bakat, men av lite olika skäl har det inte gjorts motsvarande glutenfri. Det närmaste vi kommit är julmuffins med extra allt. Kort kanske kommer. Och recept 🙂 !

wpid-IMAG0648.jpg

 

Och för den som inte är insatt. Som inte bakat glutenfritt. Som inte har egen erfarenhet av att baka utan gluten. Gluten är det som gör att brödet liksom hänger ihop. Blir det där lite brödsega. Utan gluten behövs ofta mer av mixen för att få det hela att inte bli alltför kladdigt, att hänga ihop. Så gluten och brödbak är liksom matchade. Men det går att baka ändå. Det kan bara vara en lite större utmaning. Så ge inte upp! Trägen vinner! Tålamod! Envishet! Och tänk lyckan i ögonen på den som får smaka gott, nybakat bröd! Värt mycket det!

Kommentera

