h1

Härska?

14 december 2012

Ibland möter jag en form av maktbeteende som kan tyckas oförargligt först men lämna en besk eftersmak. Jag vet något som du inte vet. OCH jag berättar för dig ATT jag vet, men inte kan, eller snarare tänker/vill berätta för dig. Alla kan och ska inte veta allt om alla. Alla vill inte heller veta allt. Jag vill absolut inte veta allt om alla. Det är just denna demonstration av att veta som blir lite säregen. Inte minst när det handlar om tämligen allmän information eller sådant som kommer att vara öppen information om inte nu så alldeles snart. Den som vet något som inte alla ska veta brukar ofta inte skylta med det av typen ”jag vet nåt som inte du vet”. Just den typen av kommentarer uppfattar jag enbart som ett sätt att visa makt, eller åtminstone att visa sig märkvärdig. Ett raffinerat sätt att trycka ner andra. Jag som är så viktig vet saker som inte andra vet. Men om jag inte berättar att jag vet så kan ju inte ni veta hur viktig jag är så därför måste jag berätta för er att jag vet men att jag inte kommer att berätta vad jag vet…

Är detta framförallt ett kvinnligt maktmedel? Män kanske har andra mer handfasta metoder. De jag mött som behärskat denna teknik till finess har iallafall alla varit kvinnor…

 

Och? Visst går det bra att blunda med öronen inför denna maktdemonstration. Men ibland är det en utmaning om maktspelet utförs med fjädring och krumelurer.  Och en liten specialvariant är när någon gör en show att veta något som man tror sig vara relativt ensam om att veta. Att liksom äga sanningen. Men om det inte är så då? Det kanske finns helt annan information som går stick i stäv? Ja, då blir maktdemonstrationen ännu mer märklig. Då får jag akta mig så att ”ochet?” inte blir alltför demonstrativt…

Det är inte alls så att jag varken ska eller vill veta allt. Absolut inte. Jag bara blir illa berörd över detta sätt att härska och regera. Och om jag någon gång behöver tillstå att jag sitter inne med information som inte är allmängods hoppas jag innerligt att jag lyckas hantera det med respekt.

Respekt! Inte respekt genom att härska utan respekt genom ansvar.

Kommentera

