h1

Lucia återigen

13 december 2012

Så vill jag återigen berätta om en av de allra finaste Luciavisor jag vet. Stjärngossars visa. Just denna Youtubeinspelning är också så läcker med denne för mig helt okände målbrottsgosse som solist. Jag har bloggat om den tidigare, men här kommer det om igen. Kan inte hjälpas, den behöver återupplevas åtminstone en gång om året.

I år är nog första gången på ungefär 25 år som jag inte strukit lucialinne. Inte heller har vi sett något Luciatåg där just någon av våra trollungar är med. Istället har vi njutit framför TVn av det speciella ljudet från körsång från Uppsala Domkyrka. Ett par år har jag också varit med i förmodligen motsvarigheten till detta Luciatåg, då i Universitetsaulan. Gosskören tillsammans men någon av Domkyrkans flickkörer. För som gosskör var tillgången på Lucia och tärnor lite skral. Ett år höll jag på att bli Lucia, men slapp, på målsnöret. Lycka för mig! Första reserv räckte gott. Inte minst när jag såg vilket slit det var att kamma ut allt stearin ur Lucians hår. Och visst är det mysigt med alla dessa små fina Luciatåg som är så vanliga. Men så mäktigt som det blir med mängder av tärnor och stjärngossar blir det inte. Likasåmånga som vi var då var de inte på TV idag. Men en go bit på väg.

Kommentera

