h1

Musik & nostalgi

09 december 2012

En av våra yngsta trollungar har börjat sjunga i kör. Den kören där vi sjöng, trollpappan och jag, för många, många år sedan. När vi träffades sjöng jag i och för sig i den något yngre flickkören, men efter ett par år hade jag blivit så gammal så att jag flyttat över till den blandade ungdomskören. Mycket minnen därifrån. Att sjunga i kör handlar om musik, uttryck, samsång, koordination, disciplin och gemenskap. Mycket gemenskap. Upplevelser och erfarenheter. På vårt bröllop sjöng kören. Ibland tar vi fram vinylskivor och minns. Berättar valda delar av nostalgi och minnen för trollungarna. VIsar ett och annat foto. Flera av dem jag sjöng i kör med som ung har jag fortfarande kontakt med. Inte minst via FB.

För några år sedan var jag på en luciakonsert i Uppsala domkyrka med några av trollungarna. Några av körsångerna var samma som vi sjöng då. För så länge sedan. Varje ton och passage satt kvar, djupt i min kropp. Och då menar jag inte uttjatade klassiska luciasånger utan annan körmusik.

I helgen har trollpappan haft förmånen att lyssna på kören igen, nu med trollungen mitt bland alla de andra blåklädda sångarna. Verkligheten gjorde att jag inte kunde sitta där också. Men han har tagit kort och filmat lite, så att jag kan få känna lite här hemma också. Tills jag får möjlighet att också sitta där och bara lyssna. Återuppleva. Men inte bara nostalgi. Utan också glädjas åt att vår trollunge får denna möjlighet till livsupplevelse. Inte så lite stolt är jag när jag fick denna bild igår. Sån värme i en trollmammas hjärta!

photo

Kommentera

