h1

Ensam hemma

09 december 2012

Att vara trollmamma i en storfamilj har ofta inneburit att jag sällan varit helt ensam. Jo, på jobbet eller när jag tagit en långpromenad eller så. De senaste åren har det också hänt att alla varit bortresta över en natt någon enstaka gång. Men den här helgen har jag varit ensam hemma sedan i torsdag. Förmodligen första gången på över tjugoåtta år som jag är ensam så här länge. Trollpappan är i Mälardalen på lite olika uppdrag. Jag kunde inte följa med pga olika vardagsverkligheter. Trollungarna befinner sig ju alla på annan ort för det mesta numera. Även den yngste, så från att ha varit en hemmafamilj på fyra förra året är vi nu bara normalt två. Nu har jag ju jobbat på vardagarna och det är ju inte alltid så att vi samplanerar våra fritidsaktiviteter annars heller. Och för att vara helt ärlig var inte jag heller hemma igår för då tog jag en liten utflykt till yngste trollungen i Lund över dagen.

Lite nytt och ovant är det allt att rå om sig själv så här flera dagar i rad. Jag vet ju att huset snart fylls av troll till jul, så det finns en del att förbereda. Mat måste jag ju ha. Att laga mat är inte min bästa gren. Som tur var hittade jag en matlåda så det löste sig idag. Dessvärre får jag hitta en annan matlåda till jobbet imorgon. Å andra sidan kan jag spela vilken musik jag vill, hur högt jag vill, parkera min skönaste fåtölj mitt framför TVn… Fast lite ensamt är det allt…

En liten bieffekt av att jag är ensam hemma är att det är rätt så kallt här. Kylan ute gör att det behövs mer än en människa för att värma upp vårt hus. Jag eldar i kaminen. Ugnen har varit på eftersom jag bakat lite till jul. Ändå når termometern inte upp över tjugo grader. Den goa veden vill jag inte göra slut på, men jag ska nog elda lite till ikväll. Att tända en massa ljus känns också lite uschligt så här när jag är alldeles ensam. Stickade raggsockar gör gott. Ylletröja är inte fel det heller.

Om någon vecka kommer huset att sjuda av liv igen. Då kommer de hem, en efter en. Då kommer ensam hemma att verka mycket långt borta. Då är vi många som slåss om ljudrummet. Men det är nog bra att pröva på att vara ensam ibland. Jag inser ju att så här har en del det mest hela tiden. Och snart är ju denna ensam hemma-period över för denna gång.

Kommentera

