h1

Kyla

03 december 2012

Jag är nog ingen vintermänniska. Åtminstone är jag inte i toppform när det blir så här isande kallt. Kylan liksom går genom märg och ben. Jo, jag vet. Det finns inget dåligt väder, bara dåliga kläder. Och efter att ha bott i södra sverige i mer än halva mitt liv så har jag inte världens mest vinteranpassade kläder. Det är inte det som behövs här. Bäst kläder ute behöver istället hålla de isande vindarna ute samtidigt som det ska tåla slask. Blöta. När det regnar kallt vatten horisontellt. Mina varma goa laddor jag hade på högstadiet var perfekta i Dalarnas klimat, men här skulle de förstöras snabbare än kvickt av all blöta. Och då värmer de nog inte alls så gott. Möjligen skulle mina gamla näbbstövlar duga, om de smörjs in dagligen med mängder av smorning. Och kombineras med ordentliga raggsockar. Men de fixar nog inte heller alltför stora vattenmängder ändå. Då får det bli gummistövlar såna dagar. Visserligen snygga och oranga, men inte speciellt fotriktiga att gå i en hel dag. Vantar har jag numera, även om ett och annat par försvunnit på tåget. Någon mössmänniska är jag inte och har nästan aldrig varit. Möjligen att min gamla Rättviksluva borde användas mer. Eller kanske min Ronjaskinnmössa. Ni vet – en sån som är ute och går med en rumpnisse när våren kommer. Men inget alternativ passar speciellt bra till min rosa filtade duffel. Som inte heller den tål västkustens regn så värst bra. Ja, ni förstår. Det här med vinterkläder är inte min grej helt enkelt. Borde nog tänka till lite bättre där. Men det får bli till ett annat år.

Nu går nämligen det mesta av min energi åt till att frysa. Brasa i kamin och varm glögg har rätat upp det något. I morgon bitti kommer det tyvärr förmodligen att vara lika kyligt igen. Inte är det okej att stanna hela dagen i sängen heller så här mitt i advent. Nej, jobba-jobba, fixa och förbereda jul är det som står på agendan. Vilket jag egentligen stortrivs med. Bara det att just nu är det så kallt, så kallt.

Kanske ännu lite mer glögg kan värma upp lite mera? Det kanske helt enkelt kan vara nyttigt och värmande att ta en extra mugg glögg så här i istider?

glögg

Kommentera

