h1

Höstmörker

22 november 2012

Just nu är det som mörkaste mörkast. Mörkt när jag åker till jobbet på morgonen. Mörkt när jag kommer hem. Mest mulet mörkt hela dagen också. Möjligen passar solen på att sticka fram en liten stund under dagen, men det är inte så lätta att fånga dessa korta ögonblick. Hemma är det oftast mörker när jag kommer hem. Visst tänder vi upp när vi är hemma, men så där riktigt mysigt blir det inte. Än.

Om bara en vecka så blir det ljusare. Då är det dags att hänga upp adventsstjärnan i fönstret och ställa fram ljusbågar lite här och där. I fönstret i mitt arbetsrum på jobbet kommer jag också att hänga upp en vit adventsstjärna för att lysa upp lite. Glöggmys. Advents- och julmusik. Brasa. Tända ljus.

Men än så länge är det tungt, murrigt mörker. Segt att kliva upp på morgonen. Kyligt och murrigt mest hela dagarna. Seg och trött på kvällarna. Inte lockar det att gå ut i det mörka, fuktiga heller. Visst tänder vi en brasa ibland. Och det går ju att tända ljus nu också. Men på något sätt räcker det inte riktigt till i det mörka novembermörkret.

Tålamod. Håll ut. Bara en endaste liten vecka kvar…

 

Kommentera

