h1

Maria är här!

17 november 2012

Länge, länge har jag letat efter en Maria i terracotta. Hon var tänkt att stå i en vrå i trädgården. Inte så ovanligt att ha Marior eller madonnor i trädgården men då oftast av något gråvitt material. Men just jag ville så gärna ha en Maria i mer jordnära terracotta. När vi varit i Italien har jag tittar runt och sett både det ena och det andra i terracotta. Men ingen Maria. Faktiskt hade jag nog gett upp. Tittade pliktskyldigast in i affärer vi gick förbi. Tänkte att jag nog fick vänta tills jag kunde åka runt med bil för att komma till någon trädgårdsbutik. Någonstans där det kanske skulle stå en Maria bakom alla trädgårdstomtar och annat bling-bling. Om det nu överhuvudtaget fanns någon sådan Maria jag önskade mig. Om det nu inte bara var en dröm utan faktiskt fanns i verkligheten. Så kom vi till Orvieto. Vi skulle bara kika in i en sista butik, mest för att vi hade lite tid över och för att se om det trots allt fanns något kul, annorlunda, rimligt att köpa. Då står hon där. Längst uppe på en hylla. Kanske inte så stor som jag haft en vag bild av. Men alldeles lagom. Egentligen klart mer perfekt än jag någonsin kunnat tänka mig. Min Maria. Fast inte vet jag om jag vågar låta henne stå ute i trädgården. Tänk om någon bara går förbi och mejjar ner henne utan att ha en aning om att där står en vacker Maria? Kanske, kanske, möjligen i växthuset någon vecka om året? Nu har hon iallafall kommit hem till oss efter en bilresa genom halva Europa. Tack K&G för att hon fick åka med er!

Nu står hon i vårt fönster. Maria. I sällskap med ett tänt ljus och en vit keramikros jag fått med mig någonstans längs livets gång. Maria. Så innerligt vacker i sin enkelhet. Maria.

One comment

  1. Så fin! Och så vackert placerad!



Kommentera

