h1

Det här är mitt land

16 november 2012

Jag är 51 år, trollmamma och arbetsterapeut. Jag är född i Sverige och har bott här i 51 år. Det här är mitt land.

Jag är inte stolt över att vara just svensk. Det är bara så att här är jag född och här lever jag mitt liv. Just nu i en mindre stad vid västerhavet. I Halland. I södra Sverige. I Skandinavien. I Europa. På norra halvklotet. Jag föddes i Uppsala. I Uppland. I mellansverige. I Skandinavien. I Europa, På norra halvklotet. Det här är mitt land. Mitt och många andras land. Ett land vi förvaltar tillsammans.

Den som letar bland mina rötter hamnar, förutom på många håll i Sverige också i Finland. Och i gamla svenska bruksbygder. En del av dem som arbetade där var valloner. Typ där går det inte längre att spåra just den grenen. Vallonerna har sina rötter i mellaneuropa. Även inom Sverige går det att följa rötter tillbaka både här och där. Allt från Skåne åtminstone upp till västerdalarna. Jag har bott i Uppsala, Gävle, Falun, Jönköping, Västerås, Norrköping, Växjö och västergötlands landsbygd innan vi just nu har slagit ner våra bopålar i Falkenberg. Det här är mitt land.

Sverige är långt. Det är längre och tar längre tid att ta sig till mer än halva Sverige än till Norge eller Danmark. Det enda som definierar Sverige är de symboliska gränser vi just nu förhåller sig till. För ett antal år sedan skulle jag just nu suttit i Danmark. Det här är mitt land.

Jag vill gärna dela detta land med alla andra som också bor här. Oavsett hur länge vi bott här. Hur djupa våra rötter är. De flesta av mina vänner bor här. Av naturliga skäl. Men det finns det som jag vill kalla min vän och som bor i andra länder. Och många av mina vänner har sina rötter i andra länder. Danmark, Finland, Tyskland, Belgien, England, USA, Italien, Ungern, Turkiet, Norge, Sydafrika… Det här är vårt land.

Det här är mitt land. Det här är ditt land. Det här är vårt land.

2 kommentarer

  1. ….. och mitt land med …… som jag också gärna delar med alla andra som bor här …… även om jag snart flyttar till ett annat land ….. dit jag känner mig mer än välkommen. Tack för kloka tankar!


  2. Tack Anders! Jo, vi är ju framförallt världsmedborgare. Sedan kommer vi att bo på lite olika ställen här och var av olika anledningar. Gott att ditt nya land välkomnar dig på samma sätt som jag innerligt hoppas att vi välkomnar dem som kommer till det land där jag bor. Det här är vårt land! Och du kommer ju att bo i landet, om vilket någon utbröt i ”Ah, but your land is beatiful! Utan ironi, hoppas jag innerligt!



Kommentera

