h1

Datakrångel

14 november 2012

Dator är bara en slags maskiner. Trots det kan det ibland verka som att de har en egen vilja. Då framförallt att strula när det inte läge. Som när datorn hänger sig när jag suttit och skrivit en lååång stund i en patientjournal. Och inte hunnit spara. För vårt journalsystem tycks inte vara självsparande. Och måste man starta om eländet så är det senaste inlägget, minst, borta. Bara att göra om. Om jag inte har både lite tålamod och tur. Ikväll hade jag suttit och skrivit en stund och skulle bara flytta en halv mening för att få bättre svenska när dator och/eller journalprogram fullständigt låste sig. Lätt irriterad (!) fick jag då för mig att istället för att stressa datorn lät jag den bara vara i tio minuter och vips! så hade datorn bestämt sig för att samarbeta med mig igen. OCH allt jag skrivit fanns kvar. Förhoppningsvis kommer jag ihåg denna strategi till nästa gång. Samtidigt fick jag lite annat nödvändigt gjort också. Allt måste inte göras i datorn. Även om den hel del av mitt arbete som arbetsterapeut kretsar kring dokumentation, hjälpmedelsbeställningar, omvärldskontakter typ mail… Så det gäller att vara vän med datorn eftersom vi ju umgås en hel del.

Men det är lätt hänt att tanken dyker upp att det sitter en liten luring i datorn som bara vill retas med mig. Lära mig att ta det lugnt. Visa tålamod. Inte stressa den stackars datorn. På det hela taget bete mig lugnt och sansat. För jag vet ju att jag har rätt mycket tålamod. Ibland. Annars.

Kommentera

