h1

Panicale i våra hjärtan

11 november 2012

Så har vi återvänt till Italien igen. Till Panicale, en liten medeltida stad, långt uppe på ett berg i Umbrien. Ungefär 20 mil norr om Rom, i närheten av men inte riktigt så välkänt som Toscana. Vi reste dit med vänner, en sedan länge planerad resa. Väl där mötte vi även en och annan släkting, som också valt just denna lilla stad som sitt resmål så här på hösten. En vecka stannade vi, innan vi avslutade vår resa med några dagar i Rom.

För mig var det femte gången jag besökte denna lilla pärla. Jag kan fortfarande komma ihåg känslan första resan och första morgonen när vi vaknade, slog upp fönsterluckorna och tittade ut över dalen nedanför. Mäktigt! Kvällen innan hade vi kommit i skymningen till en murrig, lite småkall lägenhet efter en lång resdag. Vi tittade på varandra och undrade vad vi utsatte vår familj för. Men allt tvivel försvann morgonen därpå när det italienska landskapet bjöd in till upplevelser.

För att komma till denna lilla stad färdas vi den allra sista biten på smala vindlande vägar. Uppåt, uppåt. Innanför murarna tar man sig allra helst fram till fots, även om en och annan tar sig in med bil. När jag är där promenerar jag gärna runt på olika vägar och stigar, för att finna vila för själen men också njuta av utsikten. Neråt i dalgångar, uppåt igen. Ännu längre upp. Ibland känns det i benen. Mycket backar är det. Fortfarande finns det vägar jag inte prövat på. Jag har spanat in en som tar mig ännu längre upp. Förra sommaren provade jag på den en bit. Därifrån var utsikten om möjligt ännu mer magnifik. Panciale bredde ut sig för mina fötter.

Så nu är vi åter i vardagen. Kvar finns minnen och bilder. Att smaka på lite då och då när det gråa blir för påträngande. Kanske underlag för ett och annat blogginlägg också…

Panicale i Umbrien

Utsikten som mötte oss när vi slog upp fönsterluckorna en morgon vid just denna resa.

Kommentera

