h1

Mat-glädje

10 november 2012

Ett gemensamt intresse som de fler av trollfamiljens medlemmar delar är att laga mat. God mat. Mat som lagas i familjens mitt. Det får gärna ta tid att laga. Iallafall ibland. En gemensamhetsaktivitet. När vi byggde vårt hus för ett antal år sedan utgick vi till stor del från kökets placering. Att köket är en del av det dagliga livet i hemmet. Det är runt köksbänkarna vi ofta umgås. Eller åtminstone börjar mycket umgänge där.

Nu är just jag inte den som är mest drivande i köket. Mitt bidrag har mest varit att se till att maten fungerar för alla de som ska äta den. Vilket kan vara en utmaning eftersom en del mat som serveras behöver vara fri från gluten, annan fri från komjölk och/eller laktos. Sedan kan det ju tillkomma gäster med andra speciella matbehov. Så ser livet ut. För min del innebar det att jag lärde mig laga glutenfri mat före jag lärde mig laga ”vanlig” mat, eftersom det var just det som våra trollungar behövde. Under de åren vi gjorde tre sorters pannkakor var det lite svettigt ibland. Men jag brukar vara rätt så bra på att grädda pannkakor, även om jag inte svingar dem i luften. Framförallt de glutenfria pannkakorna har inte riktigt den hållbarheten för att fixa det om man inte hårdgräddar dem riktigt torra.

Så det är inte bara de äldres finsmakarmatlagning det handlar om. Även yngste trollungen kan gå loss i köket med pastakok i stora lass, eller enkelt kryddad lax i ugn. Mat för att bli mätt. Mat som gemenskap. Matglädje.

Just ikväll sitter jag och lyssnar på trollpappan och en av trollungarna som har gått lös i det lilla köket i lägenheten i den stora staden, där trollungen bor tillsammans med sin sambo. Trattkantarellrisotto hörde jag att de pratade om, buffelmozarella inhandlades nyss, kanske blir det något mer. Sannolikt något rött, italienskt vin till det, kanske en Montefalco? Det viktiga är inte att det korrekta utan just matglädjen. Det gemensamma skapandet. Vi lagar och äter gott. Tillsammans.

Och jag, jag bara sitter här och njuter av att livet är gott.

Två bilder från en annan matglädje i våras. Pastasallad en vårdagslunch på altanen. Glutenfritt och ”vanlig” variant. Inte så märkvärdigt egentligen. Smakfullt upplagt på italienska keramikfat. Just trattkantarellrisotto gör sig inte lika bra på bild…

Kommentera

