h1

Pep-maskens lov

05 oktober 2012

Med detta blogginlägg vill jag verkligen lovsjunga ett hjälpmedel som en del människor lever med dagligen, kanske livet ut, samtidigt som många andra, kanske de allra flesta inte har en aning om vad det är. Pep-masken. En mask som sluter tät om näsa och mun med en koppling där man kopplar en trevägsventil, där det i sin tur går att koppla in olika nipplar. Nipplarna ger olika motstånd när du andas i masken. Det kanske vanligaste är att man kopplar ett visst motstånd på utandning, men att inandning bara går ”rakt igenom”. Lite mer luft stannar i lungorna vid varje andetag. Lungorna blir liksom uppblåsta som en ballong. Luft kan komma in bakom slemkladdar som sitter lite längre ut i luftvägarna och kan då bli lättare att andas eller hosta upp. Medicin som andas in kan komma längre ut i lungorna. Om man stressandas blir också ofta andningen lite lugnare och djupare när man andas genom masken. Sedan finns det lite mer avancerade metoder. Som att andas med mer motstånd. Andas lite hårdare mot motståndet. Lossa slem som sitter lite hårdare. Träna andningsmusklerna.

Mina sjukgymnastkollegor var på pep-mask-kurs förra veckan. De verkade riktigt nöjda. Kul! Vi möter en och annan person via jobbet som har svårigheter med andning och slem som parkerar sig på fel ställen.

Min första kontakt med pep-masken var för drygt tio år sedan. När vår trollunge fått ännu en lunginflammation. Vi började bli lite desperata. Sjukgymnasten visade upp en svart sak som min trollunge skulle andas igenom. Först var det mest på försök på sjukhuset. Vi tog det inte på allvar. Men efter en period med infektioner som inte tog slut ville man att hon skulle använda den varje dag. Helst några andetag i masken. Sedan några andetag i inhalationsapparaten. Om och om och om igen. Vi fick låna med oss en lånemask, en svart, hem från barnkliniken. Åh, det kändes så hemskt att jag skulle sätta denna svarta sak framför ansiktet på min trollunge så att hon skulle andas genom den. Skulle hon acceptera det? Hur skulle jag klara av att stötta henne i detta? Gasmask for genom mitt huvud. Ville inte släppa. Efter ett tag märkte vi att hon accepterade. Den verkade göra nytta. Hon fick en egen. Med kornblå gummikant istället för svart. Fortfarande var det något vi plockade fram och hon använde under tyst oppostion. Tills hon åkte på läger med en grupp andra unga, i hennes ålder. Hem kom en trollunge som vuxit så oerhört mycket. Berättade att de flesta andra hade mycket snyggare pep-masker. Helt genomskinliga. Mitt i semestersommar var det. Men efter ett antal telefonsamtal lyckades jag ta reda på vad det var de använde. De hade helt enkelt kopplat ihop en syrgasmask i silikon med pepventilen. Funkade lika bra. Dessutom lättare att göra rent och klart färre moment att sätta ihop och ta isär. Snäll doktor förskrev genast en likadan mask till vår trollunge. Tack KÅ! Efter ytterligare något år märkte jag att just pep-masken blivit hennes trygghet, kanske rentav en livlina. Helt okej att använda. Även när andra såg på. Om något stirrade på henne stirrade hon bara tillbaka. Argt och stint!

Hon har avverkat några pep-masker genom åren. Men den används fortfarande regelbundet. En självklar del i vardagen. Ibland kanske slentrian. Andra gånger av nöd. LIka självklar som tandborste.

Kul att höra kollegornas inspiration efter kursen. Och lite extra krydda att de pep-masker som lämnas ut idag ser ut som den ihopkopplade variant som trollungen ville ha efter sitt sommarläger.

Ett hjälpmedel som kan göra sån skillnad. Och att det motstånd som vi, många med mig, spontant känner i början kan vändas i något positivt. Som arbetsterapeut är det ju inte ett hjälpmedel som jag förfogar över. Men att kunna andas är så centralt. Rentav livsviktigt.

Pep-mask – så oerhört tacksam jag är över denna lilla konstruktion. Att min trollunge fått förmånen att ha hjälp av det vid behov. Att det faktiskt kan hjälpa för den där andningen kan vara en utmaning.

One comment

  1. Vissa uppfinningar är bättre än ! PEPmasken är en av de suveräna……kan bara hålla med.



Kommentera

