h1

Bok att läsa? Eller inte?

01 oktober 2012

Just nu håller jag på med en bok som jag är klart fundersam till. Boken om San Michele av Axel Munthe. Enligt Wikipedia sägs den vara en av de mest spridda svenska böckerna under 1900-talet, mer spridd än både Nils Holgersson underbara resa och Pippi Långstrump. Än så länge, efter att ha läst det mesta av boken har jag fortfarande inte kommit på vad som gör boken läsvärd. Visst, den handlar lite om Capri och Italien. Visst, boken sägs delvis vara en självbiografi av en känd, rik svensk med förankring in i kungahuset. Läkarroman? Nej, jag kommer nog att läsa klart den bara för att ha gjort det och för att aldrig behöver känna att en så berömd bok borde jag läsa. Det finns oerhört många fler böcker som jag hellre vill läsa. Däremot skulle jag gärna kunna tänka mig åka till Capri någon gång. Trots boken och Axel Munthe. Dock har jag lärt mig en liten bit till av Europahistoria. Men nästa gång jag snubblar över någon bok som jag tror att man ”borde läsa” så ska jag googla lite på den först. Och efter detta kommer jag att behöva lite motgift. Inte minst mot den oerhört antika, förnedrande kvinnosyn som han så öppet vräker ur sig. Jag skäms över att vara medmänniska när jag läser hur han framställer kvinnor. Här behövs starka motkrafter.

Så om du får för dig att du borde lästa Boken om San Michele. Tänk om! Hitta någon annan bok. Det finns oerhört många mer läsvärda böcker om läshögen tryter. Låt Boken om San Michele stillsamt få falla i glömska. Bli den historia den borde varit, kanske redan innan den skrevs. Det går säkerligen att njuta av Capri och San Michele utan att ha läst just den boken. Varenda bokhandel och bibliotek har precis hur mycket böcker som helst att välja på.

Och om nu undrar varför jag ens försökt att läsa färdigt denna bok så kan jag ju påminna om att jag ibland kan vara lite dumdristigt envis. Men också att jag är lite förkylningssliten och helt enkelt inte orkade tänka om med en annan bok… Men snart, snart är det dags för någon helt annan bok! Och det kan bara bli bättre!

One comment

  1. Fast jag tyckte nog att just det att boken är så påfallande skild från hans verkliga liv var fascinerande. Delvis läste jag den för att jag hade en väninna som var mycket god vän med två av hans barnbarn och som dessutom var engagerad runt Hildasholm i Leksand. Och så hade en annan väninna varit ett år på Capri/ i Neapel. Ett tidsdokument är den allt, även om tiden känns mycket främmande.



Kommentera

