h1

Sovmorgon

15 september 2012

Lördag morgon är ofta Melodikryssmorgon för oss. Så längre än tio är det inte helt tyst, även om en del av trollungarna inte alltid synts till förrän det gått ännu en stund av lördagen. I fler år dansade yngste trollungen på lördag förmiddag, så då fick han ju masa sig upp någorlunda i tid. De helger han varit hemma i höst har han ägnat åt att sova mycket  och länge. Att dansa halva dagarna, upp till det mängder av nya människor, intryck och miljöer kostar på.

Denna helgen är det alldeles trollungetomt här hemma. Än. Äldste trollungen kommer en vända, bara lite oklart när. Nu går jag här och funderar på hur tidigt det går att ringa till trollungarna så här en lördag när jag är lite nyfiken på hur de har det, inte minst dem jag inte pratat med under veckan som gått. Törs man månne ringa före 12? Och yngste som hörde av sig med sms när han kom hem till sitt rum sent, eller snarare, det vi brukar kalla mycket tidigt. Han har ju sovit minst 12 timmar per dygn de senaste helgerna. Kanske inte läge att ringa före det är dags för en eftermiddagskopp kaffe?

Själv har vi iallafall hunnit med både frukost och lite förmiddagsfika tillsammans med en god vän som for förbi. Halva melodikrysset är löst. Resten får bli sen. Strax dax att ta sig ut i blåsten för att se om det är läge att angripa gräsmattan eller något annat nyttigt. Så att det blir fint till nästa helg när alla trollungarna kommer hem. Trollpappan ska iväg och jobba en stund. Jag som sov och slöade bort mest hela förra helgen får nog sätta lite fart. Lite snäll är jag iallafall ibland, så jag ska inte ringa och väcka någon trollunge riktigt än. Jag väntar nog en liten, liten stund till.

God morgon!

 

Kommentera

