h1

Tålamod

14 september 2012

Idag infaller en liten högtidsstund. Kvarttalets CF-blad i lådan. CF-bladet är Riksförbundets Cystisk Fibros medlemsblad. Massor av läsning. Ibland berör det mer, andra gånger är den intressant och nyttig. I det aktuella numret funderar redaktören runt ordet tålamod. Något man kan behöva gott om när man är kroniskt sjuk och därmed ofta patient. På svenska tålamod. På engelska patience. Patient. Sammanträffande?

I mitt arbete med  människor med livslånga funktionsnedsättningar är tålamod också mycket användbart. Det handlar sällan om quick fix. Nästan alltid behövs det oceaner av tålamod. Förändringar och resultat tar tid. Hjälpmedel som behöver  beställas och/eller anpassas tar tid. Att ändra vanor och rutiner tar tid. Att lära sig nytt tar tid. Tid kräver tålamod. Tålamod!

Ibland har jag har mycket tålamod som helst. En del kanske snarare skulle använda ordet envis. Okej. Jag accepterar! Envis!

Jag vet att jag kan vänta ut ett resultat i det ”oändliga”. Jag har gjort det. Vänta för att någon ska klä på sig själv när jag vet att hon kan. Vänta på att någon ska ge respons i en dialog, om det så ”bara” handlar om att få ögonkontakt. Vänta på att någon tar initiativ. Vill försöka själv. Vänta på den där lilla, lilla signalen av initiativ, aktivitet. För att inte tala om det tålamod som är användbart när vi prövar nya hjälpmedel och anpassningar om och om och om igen tills vi hittar rätt.

När jag stöttar de som arbetar allra närmast människor med omfattande och/eller komplexa funktionsnedsättningar försöker jag förmedla nödvändigheten av tålamod. En insats är alls inte meningslös eller misslyckad bara för att den inte ger effekt NU! Mycket tar TID! Tålamod! Vänta, Vänta igen. Vänta ännu mer! Ge inte upp! Tålamod!!

Ibland behöver jag påminna mig själv om att ha tålamod med dem som behöver anpassa sig till tålamod. Alla människor som arbetar med att stötta människor med omfattande funktionsnedsättningar.  Att de faktiskt har betalt för att ha tålamod. Att arbetet inte primärt handlar om att producera en viss mängd på kortast tid. När din duktighet inte främst mäts i hur mycket du hinner utan snarare hur du kan anpassa dig till en tillvaro i tålamod. För mycket länge sedan lärde mig en vän vad som är det viktigaste arbetsterapeutiska greppet – att inte hela tiden hjälpa sin patient utan hålla undan sina händer, helst på ryggen så att patienten själv får en chans att göra själv. Även om det tar tid. Tålamod!

Jag VET att omfattande funktionsnedsättningar och kroniska funktionsnedsättningar KRÄVER tålamod. I mängd. Av alla. Men det kan ta tid att känna sig trygg med att allt måste få ta tid. Tålamod! Att det tar tid och envishet att ändra vanor och rutiner! Tålamod! Rom byggdes inte på en dag! Tålamod!

Ibland utsätts mitt tålamod för prövningar! Utmaning! Tålamod!

Den som lever med en kronisk sjukdom eller funktionsnedsättning blir ofta tvungen till tålamod. Av livet självt! Av omständigheterna! Av oss som finns runtomkring.  Tålamod! Ständigt tålamod!

Och om jag, som arbetsterapeut, behöver tålamod, vad behöver då inte den som ständigt lever med en livslång funktionsnedsättning eller kronisk sjukdom! Oerhörda mängder av tålamod!

I vissa situationer kan för mycket tålamod vara till nackdel. När gränsen är nådd. När det behövs förändring nu! När något blivit en surdeg! När det gått troll! Då gäller det att INTE ha tålamod! Och om då jag har rollen av omgivning, som arbetsterapeut, måste jag ha tålamod att förstå att det kan kosta på att ha tålamod!

Nu hade jag kunnat fortsätta att fundera runt begreppet tålamod en god stund till, men för att inte fresta på ert tålamod bryter jag här och fortsätter kanske en annan gång.

Tålamod!

Kommentera

