h1

Solig ros

09 september 2012

En av mina favoritblommor är solrosen. Färgglad, mäktig, stark, enkel. Att den också ger mycket Italienkänsla är inte heller fel. Häromdagen när trollpappan fyllde år tog jag vägen hem förbi blomsteraffären för att köpa någon blomma. Fyller man i september och har trädgård är bollkryss, stora krysantemum, inte så ovanligt. Blommorna som står vid ytterdörren har blommat över och jag tänkte dessutom att det kunde vara trivsamt med något nytt fräscht när alla trollungarna kommer hem om några veckor. Jo praktiskt, jag vet! Att på så sätt slå två flugor i en smäll. Inte för att han inte skulle vara värd mer utan främst för att jag har svårt för blomsterkvastar som självdör knappt innan man hinner överlämna dem. Även om vi lärde oss tidigt av äldste trollungen att det SKA vara blommor när man fyller år, som tydligt förväntade sig blommor till sin tvåårsdag i januari för rätt så länge sedan. (Jo, den gången blev det tulpaner inköpta på kvällsöppen bensinmack, nöden har ingen lag).

I blomsteraffären hittade jag ett fint ljusgult bollkryss med många knoppar. När jag så var på väg mot kassan lystes min väg upp av en hel hink med solrosbuketter. Jag kunde bara inte motstå. Så bollkrysset fick sällskap av tre långskaftade solrosor. Fortfarande, efter nästan en vecka lyser de upp vårt matbord. LIte försmak av det Italien, dit vi ska åka om knappt två månader. För visst är solrosor mycket Italien, även om jag inser att de nog blommat över när vi kommer dit i olivplockartider.

Så med ett ljusgult bollkryss under ena armen, en långskaftad bukett solrosor i andra handen och ryggan på ryggen fortsatte jag hemåt för att fira födelsedag. Och missade bussen med en hårsmån. Såg rumpan på bussen glida iväg när jag kom ut ur blomsteraffären. Snopet. Men vad gjorde det när jag fick med mig finaste solrosorna?

Kommentera

