h1

Snuvig

08 september 2012

Så har jag åkt på en dundrande banal snuva. Med vidhängande förkylning. Känner mig riktigt rösen och bedrövlig. Även om jag vet att det bara är en vanlig förkylning, som drabbar de flesta, åtminstone förr eller senare. Det finns definitivt de som har det värre, rentav mycket värre. Förhoppningsvis har jag iallafall inte delat med mig av denna till någon som inte behöver ha en vanlig förkylning upptill annat. Förra helgen träffade jag ju vår hostiga trollunge samt övrig trollungar i Uppsala med omnejd, men som tur var hann jag nog hem innan förkylning gav sig till känna. Och jag ska inte träffa henne på ett par veckor till så tills dess hinner jag nog bli av med detta förkylningselände. För i många år har varje förkylning inneburit en rädsla och stress att varje förkylning och infektion skulle delas vidare till trollungen. Och då bli klart mer än en tämligen stillsam förkylning. Även på jobbet har jag försökt hålla mig undan och kunnat välja och prioritera arbetsuppgifter som inte inneburit så mycket kontakt några dagar. Men hade det inte varit lördag idag så hade jag nog fått bli hemma. För denna snuva är inte så trivsam alls.

Jag har iallafall fått en helg som enbart kan ägnas åt stillsamt stickande, boklyssnande, filmtittande, lyssnade på yngste trollungen som är hemma för helgen. Möjligen mata tvättmaskinen någon gång då och då. Han, trollungen, hade hela väskan full av danskläder när han kom hem igår, allt färdigt för tvätt.

Ute skiner solen. Gräset behöver klippas. Helgens Friskispass kommer att ske utan mitt deltagande. En långpromenad vid havet hade inte suttit fel. Av detta blir det inget. Strax dax att släpa fram favoritfåtöljen till TVn samtidigt som jag möjligen orkar ett och annat hejarop till trollpappan som fixar middag. Potatisgratäng till trollungens ära. Lite föräldrafjäsk kan behövas när man är borta hela veckorna.

Och all städning och röjning som vi planerat att ta tag i när alla flugit ur boet, det kan vi bara glömma just nu. Livet kom liksom emellan. Det får bli väl. Ingen annan kommer att göra det så det kommer att finnas kvar.

Så nu ska jag sätta mig tillrätta med stickning och näsdukar i högsta hugg. Atjooo!

One comment

  1. skickar dej en kopp myntathe med citronhonung här från ett just nu 30gradigt soligt Italien. Krya på dej så du orkar skriva mer trevliga inlägg jag kan läsa



Kommentera

