h1

Symaskins-strul

30 augusti 2012

Min symaskin är trasig. Förhoppningvis bara sladden. Det sprakar om elsladden, där den går in i symaskinen, när den är kopplad i väggen. Visst, det har varit lite glapp i flera år, så där att jag måste tänka på att trycka in sladden ordentligt när jag ska sy. Och ibland har jag fått trycka någon extra gång på pedalen innan den tar. Men det är MIN symaskin. Jag har haft den i 27 år. Gammal trotjänare. Har hållit till i stort sett hur mycket som helst. När jag köpte den för mer än 27 år sedan ersatte den min allra första symaskin, som inte riktigt längre räckte till. Den jag köpte för min allra första sommarjobbslön. Trots att femtonåringar borde köpa moped eller möjligen en stereo för sina ihoptjänade slantar. Efter en del tjafs fick jag ändå till slut köpa en liknande symaskin som jag tittat ut. Symaskinen är en av de få ägodelar jag förde i boet. Så även om den behövde bytas ut då för 27 år sedan så har min symaskin följt mig genom livet. Nu vet jag ju att det åskade härom natten. Men just då var inte min symaskin kopplad till elnätet, så det är inte åskan som stressat den. Imorgon ska jag i och för sig följa med näst yngsta trollungen till en symaskinsaffär för att titta på en alldeles ny symaskin till henne. Klart läge att ta med min trasiga sladd alltså. Men tänk om det inte bara är sladden utan mer fel. Usch, det vill jag inte ens tänka på. Jag behöver min symaskin. Min symaskin får helt enkelt inte gå sönder. Den ska hålla alltid, i evighet. Usch!

Fast jag vet ju att en symaskin bara är en materiell pryl och faktiskt borde gå att byta ut. Men det är inte utan att mina symaskiner genom åren har ett visst affektionsvärde. Förutom att den för mig är en symbol av frihet, självständighet, kan själv! Den är min. Jag har tjänat ihop till den själv. Jag har själv bestämt att jag faktiskt ville ha just en symaskin. Det handlade om min rätt att bestämma över mig själv och mitt liv. Den har sparat en och annan krona till mig och min familj. Samtidigt som den gett mig en möjlighet till uttryck och en kanal för kreativitet.

Men en symaskin är faktiskt bara en symaskin. Det vet jag. Och vad är en trasig symaskin mot trasiga lungor eller trasigt hjärta? Ingenting alls faktiskt!

2 kommentarer

  1. Hej! Jag har en likadan maskin men har sedan att tag tillbaka tappat bort alla tillbehör 😦 Hur mår din? Jag kan tänka mig att köpa delar om den har gett upp helt.


  2. Jo, min symaskin mår fortfarande helt okej, även om den inte är lika tyst som de nyare. Även om jag ger den lite olja ibland… Har du kollat med någon begagnatförsäljare om de har delar?



Kommentera

