h1

Varför jobba?

27 augusti 2012

Ibland väcks frågan om varför olika jobb finns. Är det så att jobben finns för att vi ska ha någonstans att gå och så att vi får lite lön? Eller kanske är det så att vi jobbar för att det finns diverse arbetsuppgifter som behöver utföras? Tankarna kan föras över till olika verksamheter. Som i förskolevärlden, för att nämna något som just nu är rätt så långt ifrån min vardagsverklighet. Finns förskolan till för att personalen ska ha jobb? Eller var det så att vi lämnade våra barn på förskolan för att de behövde ha någonstans att vara när vi arbetade med annat ”bröd-arbete”? För visst är det inte så att vi skickade våra barn till förskolan enbart för att sysselsätta förskolepersonal? Inte går jag väl till doktorn enbart för att doktorn ska få lite patienter så att han får lön?

Okej. Det är bra att ha ett jobb, det inser jag. Men jag hoppas innerligt att jag fyller en funktion på mitt jobb. Att jag inte enbart gör diverse saker för min egen skull utan att det möter ett behov. Det händer att jag möter en verklighet, i helt olika sammanhang, där funderingen kommer till ytan. Varför är vi på jobbet? Vad är syftet med att vi jobbar? Inte minst i arbetet med andra människor, det vi ibland kallar för tredje  person, kan vi ibland behöva ställa den frågan. Visst handlar det om att ha kännedom om sitt uppdrag, men ibland kanske vi behöver tänka tanken till ytterligare en nivå.

För vems skull är jag här? Vad är syftet med det jag gör?

Kommentera

