h1

Ser du löven för alla träd?

08 augusti 2012

Idag har jag, tillsammans med en arbetsterapeutkollega från för länge sedan, varit på Liljevalchs och sett utställningen Ser du löven för alla träd? Drygt 80 träd fulla av tillsammans 200o löv, som inspirerats och tillverkats runt om i Sverige. Mycket textilt, men även många andra material var representerade. Efter en stunds letande hittade jag Kulturstickan i Varbergs löv, långt upp på ett träd. Så mycket att se och uppleva. Vi gick igenom flera gånger, tittade igen, kom från andra håll, betraktade, kände. Inspirationen rann till – vill hem och göra löv jag med. Kanske vore något för mitt växthus? En rad med löv, eller något annat? Det viktigaste i sig är ju inte själva löven utan den kreativitet som ligger bakom. Från det enkla till det avancerade, hantverksmässiga till maskinellt framtagna, återbruk och nytänkande, budskap, enkelhet, fullständigt frosseri i material, former och färger. Många av löven spann vidare på temat löv&träd, traditionellt hantverk fanns med, återbruk, gammalt möter nytt. Konstnärliga uttryck i möte med det banala. Ett inte helt ovanligt motiv vid sidan av stickat, broderat och lappteknik var lövets form som livmoder. Vi såg också löv med rötter i den arbetsterapeutiska traditionen.

Ändå vet jag att det var fler löv jag ”saknade”. Det fanns få löv med musikanknytning. Lövets form påminner om gitarrens, men det hade ingen spunnit vidare på, även om det fanns något stränginstrumentliknande i övrigt. Astrid Lindgren är ju ett extremt svensk traditionalistiskt tema, men ingen av löven, iallafall inte de jag såg, associerade till Astrid Lindgren, annat en en docka med Pippitröja i en båt tillsammans med en giraff. Inte fanns heller det annars så välanvända politiskt korrekta Pride-temat någonstans, annat än att många löv i sig byggde på regnbågens alla färger. Ägnar sig HBT-rörelsen inte åt hantverk eller är det bara synligt inför galorna under sommaren? För dessa löv gjordes ju i mörkaste vinter och höstrusk.

Jo, jag inser att allt kan inte finnas med och rymmas inom dessa 2000 löv, men samtidigt väcker det en tanke om vad det är som styr det som speglas runt om oss. Och hade just jag gjort ett löv just nu hade det nog blivit inspirerat av dans&balett, eftersom vår värld nu mycket färgas av förberedelser inför yngste trollungens gymnasietid. Kanske lite rosa tyll (nej, sonen ska INTE ha rosa tyll, men men det har liksom funnits här och var längs hans dansväg), svart glanstrikå, eller vit, rutigt&urtvättade jeans&röda converse, chiffong&paljett, svart hatt&keps och  sist, men inte minst, handduk&skavsårsplåster. Eller ett växthuslöv? Eller ett löv med Italieninspiration, fullt av solrosor, citroner och oliver?

Tänk vilken guldgruva av idéer för arbetsterapeuter åtminstone av den gamla stammen där hantverket fanns med som en möjlighet till aktivitet, vilket gjorde att vi vid sidan av det teoretiska även fördjupade oss en del i olika hantverkstekniker. Även dagens slöjdlärare skulle ha mycket att hämta här. Så mycket uttryck!

Det kliar i fingrarna att göra något. NU! Och jag som inte är hemma med mina grejor nära. Det får helt enkelt bli lite sticke ikväll så att det värsta lägger sig. Och jag kanske, kanske behöver åka dit imorgon igen för att titta mera. FInns säkert ett och annat löv jag inte hunnit titta färdigt på… åtminstone inte från alla håll…

Tre så olika löv – stickat, gammalt hantverk (halm) & lappteknik

Lövträd med Kulturstickans löv näst längst upp till vänster, med stickade nerver och larv.

Handen har något att säga som huvudet inte vet…

Ett vävt löv, lite annorlunda

En skog full av löv, så många jag aldrig orkade ta in.

Ett av flera livmoderslöv, i bakgrunden nertill ännu ett…

Löv med budskap – med händerna formar vi framtiden

Återbruk – kapsyler

Ett löv fullt av hjärtan

Jag inser ju att det aldrig går att göra alla dessa enormt fascinerande och inspirerande löv rättvisa så här. Se det bara som en smakbit, lite av vill-ha-mer…

Kommentera

