h1

Tack för musiken!

01 augusti 2012

Vårt liv är fyllt av musik, på många olika sätt. Musik i alla dess former. Musik vi gör själva och musik vi lyssnar till, som andra ger oss. Visst är tystnad också viktig men för mig är musik en livsnerv. Något jag levt med sedan jag var liten. Och i en familj full av ”esteter” så är musik en viktig vardagsverklighet. Inte minst detta år och denna sommar har gått i musikens tecken. Jag trodde i måndags att finalen på sommarens musikutbud för min del blev Allsång på Vallarna, men så passade jag på att kolla in Allsång i Ugglarp ikväll också. Musikal var kvällens tema. Mycket allsång. För mig kända personer som som sjöng. Duktiga är ni. Och att få lyssna och sjunga med tillsammans med goda vänner. Sommarmys!

Allsången avslutades med en svensk version av ABBAs Thank you for the music. Men jag gillar den engelska texten klart mycket bättre, eftersom den är så central och självklar.

So I say
Thank you for the music, the songs I’m singing
Thanks for all the joy they’re bringing
Who can live without it, I ask in all honesty
What would life be?
Without a song or a dance what are we?
So I say thank you for the music
For giving it to me

Tack för musiken, sångerna jag sjunger.
Tack för all den glädje de ger mig.
Vem kan leva utan musiken?
Vad skulle livet vara då?
Utan en sång eller dans – vad är vi då?
Så jag säger tack för musiken.
Och för att den getts åt mig.
(min alldeles egen översättning, jag vet att den inte stämmer sångmässigt, men den innehåller heller inga obehövliga nödrim…)
 
 
 
 
Kommentera

