h1

Mandelskorpor

30 juli 2012

Hemma hos oss äter vi gärna mat med italiensk inspiration. Till våra långfrukostar denna vecka har jag bakat mandelskorpor, cantuccini. Jag har utgått från ett recept som finns i Johanna Westmans kokbok Italienskt! Hemma hos Johanna.  Jag använde samma recept både till vanliga, som ju även blev  indirekt laktosfria, samt glutenfria. De glutenfria blev större och porösare, konstigt nog. Det brukar ju oftast vara tvärtom. Funderade på om jag glömde bakpulver, men kommer faktiskt i håg hur jag hällde i det så de kanske ska vara lite knubbiga och knalliga, egentligen. Hur som helst. De går åt som smör i solsken så de har väl blivit uppskattade iallafall.

Här är receptet i kortform:
2 dl sötmandel, hälften hackat, hälften malt
100 gr mörk choklad, hackad
2 ägg
1,5 dl socker
1 tsk salt
4 dl mjöl (el lite drygt 4 dl GF mix)
1 tsk bakpulver
1 äggula till pensling
15 min i 180°, 30 min 100°
 

Mandelskorpor, vanliga i korgen till vänster, glutenfria i träskålen till höger.

Kommentera

