h1

Schlager på Storan

29 juli 2012

Så var det då dax för den numera årliga traditionen (dvs för andra året i rad) att uppleva Storans Schlagerabstinens. Schlagerglädje, glamour och glitter i Storans intima lokal. Med efterföljande vinhäng i Storans trädgård. Ja, vi hade tur med vädret. Helt okej, även om det regnat skyfall till och från under dagen innan.

Många har mycket åsikter om schlager. Men visst handlar det mycket om musik som vi känner igen, som sitter djupt i märgen oavsett vi vill eller inte. För hur många har inte sjungit med i Det börjar verka kärlek banne mig ens innan vi förstod att schlager inte borde anses som rumsrent. Eller ? Kålles version  av Moraeus’ Underbart gillar jag. Så mycket känsla. Förra året presenterades den som en partydödare. I år fick den bara vara fin. Tack Kålle! Och en låt som jag ”hittade” förra sommaren var den då nya Oh my God. Igår fick vi den till och med två gånger. Lycka! Sedan sitter ju låtar som Michelangelo aldrig fel. Och fågelskrämman från Oz dansar sanslöst även här.

Och eftersom jag tänker på gå Storans Schlagerabstinens även nästa år (för det blir det väl, Kålle?) så har jag en önskelåt. Riktigt gammal goding ur Björn Skifs låtskafferi. Krama mig! Den har väl visserligen inte varit med i någon melodifestival men den har alla attributen. Och schlager är väl egentligen inte identiskt enbart med de låtar som sållats ut till melodifestivaler utan mer allmängiltigt än så? Känsla, igenkännande, sjunga-med-vänlig, full av möjligheter. Tänk vilket kramkalas du skulle kunna få igång på Storan med den uppmaningen. Andreas Lundstedt körde en upp-popad version av Krama mej! på Cirkus i Stockholm i mars med över tusen personer i publiken. Massor av kramar blev det. Kan han, Kålle, så kan du!

För mig blev iallafall detta ett alldeles bra sätt att börja semestern på. Medryckande glädje, igenkännande, tämligen kravlöst, möten med goda vänner, mysigt avslut i Storans trädgård i lyktor sken.

One comment

  1. […] att det bara ska klämmas in. Nästan allra sist på denna semester kröner jag med att frossa i Schlager hos Kålle på mysiga, initima lilla […]



Kommentera

