h1

Semester

27 juli 2012

Nu börjar min sommarsemester. Alldeles nyss kom jag hem efter att ha jobbat intensivt in i det allra sista. De sista dagarna, kanske till och med sista veckan har hjärnan gått på högvarv. Vad ska hinnas med INNAN? Vad kan vänta till jag kommer tillbaka? Vad kan jag be någon annan göra? Vad borde jag hinna? Telefonen ringde in i det sista. Nå, det var inget akut, bara att skriva upp och lägga på någon annans skrivbord. Kanske bra att lägga jobbarkläderna på tvätten så att jag har rena kläder när jag kommer tillbaka. Men jag tycker inte att det är så bekvämt att gå genom mörk kulvert till tvätten med kläderna så här på kvällen, så de har jag lagt i en påse och får väl be en snäll kollega bära ner dem vid tillfälle. Henne borde jag lagt en lapp till eller mailat. Det missade jag. Ingen kvarglömd kaffemugg på skrivbordet. Men gott om damm, småskräp och hårstrån, som syntes alltför bra i solnedgångens otacksamma ljus. Mail, telefon och mobil har frånvaromeddelanden. En rejäl hög papper ligger i ett kuvert till hjälpmedelscentralen. Sådant som måste gå med snigelpost. Förberett, förankrat, men papper måste till. Så att det är dax att arbeta vidare när jag kommer tillbaka om tre veckor eller så.Mötet som är planerat första jobbardagen, är allt förberett?  Ser det någorlunda okej ut på min förrådshylla? Och har jag lagt sånt som någon annan behöver hitta på ” rätt ställe”? Listan med telefonsamtal som borde ringas är avbockad. Några fick jag inte tag på. Det får bli väl.

Den ena tanken avbryts raskt av något annat. Jag får inte glömma det. Åh, jag måste komma ihåg. Borde jag inte hinna det? Vad kan jag spara på? Runt, runt, runt i ett allt snabbare tempo. Fullt med högar på golvet. I morse lyckades jag kliva över en sådan förberedd hög som skulle med ut på hembesök. Bara att vända åter och ta sig upp för alla trappor och hämta innan jag kunde fortsätta. Till slut hade antalet högar minskat och formerat sig i några tydliga avgränsbara. Mitt eget som (förmodligen) kan vänta till jag kommer åter. Två högar till mina kollegor som kommer åter från semester när jag är borta. En reservhög som ska ligga på mitt skrivbord (sådant som någon kan behöva komma åt, som ska vara lätt att hitta om det behövs och som inte innehåller personuppgifter). På dörren står det semester. Blomman är vattnad. Fönstret stängt. Högarna inlåsta på rätt ställe. Datorn avstängd. Inga kaffemuggar kvar på skrivbordet.

Så är det dags att gå mot tåget. Stämpla ut. Tre veckors semester har börjat. Fortfarande går hjärnan på högvarv. Kanske bäst att inte slappna av för mycket tills jag hunnit städa och röja här hemma innan hela familjen samlas här på söndag. Men just nu en liten stund av stillhet, med lite lax&potatis som trollungarna sparat, ett glas rosé, pratat med trollpappan som är på en liten kombinerad jobb&turistresa över helgen, full tillgång till min dator och därmed min blogg. Alldeles lagom.

Återhämtningen har börjat.

Nu borde jag hinna med en och annan barfotapromenad vid havet….

Kommentera

