h1

Tåg-åka

19 juli 2012

Jag läser på Aftonbladets hemsida att det är tågstopp i Västsverige igen. Och häromdagen stod en insändare i vår lokala tidning om det usla tågbolaget som trafikerar sträckan Göteborg-Malmö. Den spontana känslan som media visar är att det är fullständigt värdelöst att åka tåg och att tågen i princip alltid är mer eller mindre försenade. Jag känner inte igen mig i detta. I drygt fyra år har jag tågpendlat dagligen mellan två mindre halländska orter. Förutom att jag under ett antal år åkt mycket regelbundet mellan Göteborg och Mälardalen. Visst händer det att tågen är försenade eller inställda. Absolut. Men på det hela taget kommer jag fram dit jag tänkt mig i tämligen rimlig tid. För en försening på 2-3 minuter tycker jag inte är någonting att prata om. Det händer ju att tåget kommer fram för tidigt ibland också, så det jämnar nog ut sig. Sedan är det så att ibland blir det stora förseningar eller helt inställda tåg. Ibland för att någon bestämt sig för att avsluta sitt liv framför ett tåg. Inte så mycket att säga någonting om. Bara gilla läget och försöka göra det bästa av situationen. Nu har vi varit inne i en period med signalfel och liknande i Göteborg. Fast just jag har klarat mig undan, även om jag har pendlarvänner som drabbats någon gång.

För min del är det helt bra att pendla. Jag kommer fram dit jag ska. Jag slipper köra bil till och från jobbet, vilket sparar både energi och ork. Att tågpendla är inte så överdrivet dyrt. För min del innebar det mer än halverad reskostnad, även om jag bara räknade ren bensinen (nåja, vi tankar diesel nu..). Dessutom träffar jag trevliga människor på tåget. Jag får ett naturligt bryt mellan hemma och jobbet. Den raska promenaden mellan tåg och jobb är inte heller fel, även om det kan bli lite blött ibland, som i  morse när regnet fullständigt vräkte ner.

För att inte tala om att åka tåg till Göteborg eller Stockholm. Jag behöver inte ha någon bil med, som ska parkeras. Det går faktiskt fort för det mesta. Jag kan slöa, sticka eller se någon trivsam film under tiden. Helt enkelt många positiva faktorer att räkna med. Visst har det hänt att jag inte kommit fram när jag tänkt mig. Men det är inte det som händer flest gånger jag åker tåg utan då kommer jag fram med max någon kvarts variation. Och det är minst lika ofta minst tio minuter för tidigt. Men det skriver aldrig tidningarna om…

Så att åka tåg kan faktiskt vara helt okej. För min del kommer jag att fortsätta att åka tåg i den mån det fungerar och är vettigt. För det mesta kommer jag fram dit jag ska i någorlunda rimlig tid. Om jag dessutom lär mig att kolla om tåget är i tid i min mobilapp så blir det ännu lite bättre. Och att jag ibland kommer senare fram än vad jag tänker mig, det må var hänt. För fördelarna uppväger alltsom oftast.

Kommentera

