h1

Motorer – nja

13 juli 2012

En del helger känns det extra skönt med en rask promenad ner mot tåget fredag eftermiddag för att stiga på tåget söderut och se Varberg försvinna norrut. Det är inte så att jag har något speciellt emot Varberg i sig, men för mig är det arbete. Ledig är jag på andra ställen. Och en alldeles speciell helg på året känns det ännu mer angeläget att skynda sig därifrån fort, fort.

På något sätt har varbergarna fått för sig att ALLT ska hända samma helg. Så mycket som möjligt, masseffekt. Så denna helg går Wheels&wings av stapeln. Det betyder att staden är full av stora, vräkiga bilar, kanske rentav framplockade ur fingarderoben, nja garaget då, just för denna helg. Lack och krom i mängd! Stanken av bensinångor ligger tung över centrum. I år hann jag därifrån innan den egentliga cruisingen genom centrum startade. Men för en del spelar det ingen roll, de kör glatt runt, runt, runt ändå. Denna helg måste vara mackägarnas glädjechock. Förmodligen säljer de slut på all bensin de har även om tankarna är överfulla innan helgen börjar. Över Getterön har flygplanen dånat hela dagen. Nu har det varit rätt så mulet så de flesta syns inte. Men de hörs. Eftersom jag har mitt kontor i en vindsvåning har jag vid några tillfällen funderat på om jag skulle bjuda in dem på fika genom fönstret. Och jag förstår att detta är julafton för alla älskare av motorer. Men just jag hör inte dit.

För att det inte ska bli för stilla i stan har man dessutom en konsert med Magnus Uggla ikväll. Nu är jag ju en Uggla-fan, men inte så mycket att jag stannar kvar i detta bensinstinkande kaos en minut för mycket. Jag kan lyssna på honom på Spotify om det nu skulle vara så.

I morgon går Varbergsloppet av stapeln. Då byter en del ut bilhjulen mot springskor istället. Och för att inte folk ska bli understimulerade denna helg så pågår Makrillfrestivalen i Bua, norr om Varberg samtidigt som Glommen, Falkenbergs norra utpost, har sin kräftfestival. Säkert pågår något mer storevenemang som jag missat. Ni får ha ursäkt med det i så fall…

Så nu har jag lyckats ta mig hem från detta kaos. En fördel just denna helg är att många av de turister som fyller upp Falkenberg också drar till Varberg för att trängas och inandas avgaser.

På måndag har väl det värsta lagt sig när jag åter kliver av tåget och promenerar upp för backen för ännu en jobbvecka innan semestern så småningom närmar sig.

Och jag har, vis av erfarenhet, lärt mig att inte boka upp annat än extremt akuta hembesök i centrum en dag som denna. Det är liksom ingen idé. Går helt enkelt inte att ta sig fram annat än per fot eller möjligen cykel. Det bara är så. Gilla läget.

Någon bild på eländet har jag inte fixat. Det gällde att hinna med tåget så fort som möjligt. Snabb promenad mellan lack och krom. Hukande under flygplansmullret. Gillar faktiskt tåget riktigt mycket en dag som denna.

One comment

  1. Fast jag tror att alla bilarna var i Västerås första helgen i juli också. Min mamma fyllde år ungefär då, och på väg dit och hem brukade vi möta dom mest fantastiska ekipage.
    Och jag är oändligt tacksam att man inte är så kreativa här hos oss. Fast vi har kristligt jippo på torget med kraftiga högtalare en hel vecka efter att vi kommer hem sen.



Kommentera

