h1

Utmaningar

10 juli 2012

Att hitta möjliga lösningar och sammanhang på till synes svårlösta utmaningar är något jag uppskattar. Det är nog en av de faktorer att jag trivs så bra med mitt jobb som jag gör. Även om det händer ibland att jag kan känna mig lite sliten och urlakad. Men som en kollega sa till mig häromdagen – det är ju därför som vi egentligen trivs med att göra just det vi gör. Eller ur ett annat perspektiv med en av mina forna chefers ord – jag har väl aldrig lovat dig en dans på rosor… Ibland pratas det om systemteori – att olika faktorer hänger ihop och påverkar varandra. Fast när det gäller människor och de verkligheter där människor rör sig handlar det nog mer om komplexitetsteori. Något jag absolut vill lära mig mer om.

Fast någon gång ibland kan jag känna en viss önskan över att hantera rätlinjiga orsakskedjor, där om jag gör si så händer så. Även om jag vet att det förmodligen snabbt skulle klia i fingrarna efter det mer komplexa, där jag faktiskt är tvungen att anstränga mig lite extra. Och jag vet den kicken jag får av att ana sammanhang och få en känsla av hur olika faktorer kan hänga ihop och faktiskt påverka varandra. För att inte tala om den tillfredsställelsen som infinner sig när jag ser att en åtgärd på alldeles rätt ställe faktiskt påverkar och förhoppningsvis rent av förbättrar något vi strävar efter. Som när rätt sittdyna, rätt inställd, kan få en person sitta rakt, avslappnat och balanserat i sin rullstol. Jo, jag vet att det är lite facknörderi, men bara för att ge en lite verklighetsförankring till mitt ordsvammleri.

Kommentera

