h1

Vresiga rosor

04 juli 2012

Som den del vet är jag rätt så envis av mig. En mer positiv sida av denna egenskap brukar visst kallas för tålamod… Nå, till min envishet hör att jag har planterat en häck av vresrosor vid vår tomt, ut mot genomfartsvägen. Denna häck delar vi inte med någon annan så det var bara vi själva som behövde tycka om den. Och jag tycker mycket om vresrosor. De växer lite mot alla odds. I sand, salt och snålblåst. De första åren var det bara spretiga små pinnar som stack upp och trollungarna tittade menande på häcken och undrade vad jag höll på med. Nu har den vuxit sig om än inte kämpahög så ganska så hög. Hela 115 cm där den är som allra högast. Så den tar sig. Nu finns nästan inga hål heller, annat än de små passageytor som blir där trollungarna går till buss eller där det passar som allrabäst att gena över gräsmattan med cykel. Men jag ska nog lyckas plantera igen där vartefter också.

Alla blommorna i häcken är rosa. Jag försökte fixa lite vitblommande också, men de har inte velat sig. Och rosa är ju fint det också. Bara kul med lite variation. Jag kanske får göra ännu något försök med någon nytt skott från någon vitblommande buske.

Att rensa runt vresrosorna är en utmaning som inte alltid är så kul. Buskarna försvarar sig ordentligt. Jag blir alldeles rödprickig på armarna, nästan hur jag än bär mig åt. Så tyvärr är buskarna lite uppblandade med höga grässtrån. Men så småningom tar väl förhoppningsvis vresrosorna över. Och jag brukar ändå försöka få bort åtminstone en del av gräset varje år. Envis…

Och nu tror jag faktiskt inte att trollungarna bara skrattar åt våra finaste vresrosor. Kanske de till och med tycker att den är grann med sina enkla, rosa, rosiga rosor?

Kommentera

