h1

Prioritera

30 juni 2012

Sommarens ord verkar bli prioritera. Nåja, vid sidan av regn då. Det handlar om att se vad som behöver göras – åtminstone vad som behöver göras först. Före någonting annat. Att hantera saker i rätt ordning. Vad eller vem som bestämmer den ordningen är tyvärr inte alltid tydligt. På jobbet har vi en så kallad prioriteringsordning. Vilken typ av ärenden som ska komma först, men också inom hur många dagar det ska påbörjas. Det som inte självklart eller direkt stämmer in i den ordningen måste vi tolka för att se hur det ska prioriteras. Så kvinna jag är får nog ”magskänslan” en viss betydelse här. Någon skulle kanske kalla det känsla eller slump. Eller kanske erfarenhetsbaserad tyst kunskap. Visst skulle det vara bekvämt med ett fullständigt tydligt prioriteringsinstrument där någon ”objektivt” tar ansvar. Nu ser ju många gånger inte tillvaron ut så. Det är trots allt människor det handlar om. Människor är oerhört sällan formade efter några fullständigt förutsägbara mallar. Dessutom är det oftast många olika omgivningsfaktorer som påverkar. Nu börjar vi närma oss ett av mina nyfikenhetsområden. Komplexitetsteorier. Det ska jag lära mig mer om. Senare. Men det kan jag inte prioritera just nu.

Ibland händer det att vi väljer att låta någonting gå före annat även om det ytligt sett inte ser ut som något som ska prioriteras. Kanske erfarenheten säger att det är tids- och/eller energibesparande att göra någonting före annat. För i en tillvaro när tiden inte är obegränsad och det kan bli svårt att hinna allt inom önskvärd tid så gäller det också att vara effektiv. Att hinna så mycket som möjligt på ett så bra sätt som möjligt och med minsta tids- och energiåtgång. Som att passa på att göra ”småärenden” på vägen när jag ändå är åt det hållet. Som att fort ta tag i något som sannolikt skulle kunna bli mycket större och tidskrävande om det inte får gå före.

I mitt jobb, som handlar om att möta människor med livslånga, medfödda eller förvärvade funktionsnedsättningar så kan prioritera få en liten speciell touch. Det handlar sällan om att någon kommer hem från sjukhus med nyskadad höft. Oftare om att den rullstol man haft ett bra tag till slut inte fungerar så bra. Eller att det sätt man använt till förflyttning till slut inte räcker till. Hjälpmedel som går sönder och som behöver fixas till. Bytas ut. Ställas in och justeras igen. Inte minst sittanpassningar tar ofta mycket tid. Så det som påbörjades i vintras kanske fortfarande inte är klart. Sittanpassningar vi måste ta tag i till hösten behöver påbörjas och planeras. Och så har vi sår, tryck och smärta som kommer och går hos många som har svårt att förflytta sig själv eller ens ändra läge. Där blir det riktigt bråttom ibland. En inte försumbar faktor är att många hjälpmedel och åtgärder tar tid att beställa och genomföra. Samråd med hjälpmedelskonsulenter, tekniker och kostnadsansvariga måste till. Vilket tar tid. I telefon. Små turer till verkstad eller förråd. Någon ska åka på semester och behöver hjälpmedel på annan ort några dagar. Och så här på sommaren är det många nya som behöver instrueras om hur något ska göras eller hur ett hjälpmedels ska användas.

Jag har ett oerhört stimulerande arbete för jag får så många gånger se att det vi gör gör skillnad. Även om det många gånger kan ta lång tid innan det syns och skillnaden oftast, eller snarare alltid, beror på fler faktorer. Så jag vill verkligen inte byta med någon. Nu har jag fyra intensiva veckor av arbete framför mig. Innan jag kan lämna över min jobbhög till en kollega som får ta över stafettpinnen/ärendehögen. Sedan är det dags för semester. Förmodligen eller kanske mer ödmjukt förhoppningsvis välförtjänt.

Fram till dess – dax att prioritera rätt, med förstånd och med rötter i erfarenhet!

Kommentera

